Zapewne co jakiś czas każdy z Nas stoi przed dylematem kupna/zmiany maszyny. Bardzo często na forum zadawane są różne pytania na co zwrócić uwagę itd. Pozwoliłem sobie zatem zamieścić schemat postępowania przy kupnie moto. Może komuś się przyda/pomoże - jak nie to można usunąć.
Jak coś to proszę modów o przesunięcie i podpięcie tematu żeby zawsze był "na wierzchu".
Taki schemat postępowania, przy zakupie moto.
Oględziny zewnętrzne:
- ogólny wygląd motoru
- lakier - rysy, odpryski, zmatowienia, czy oryginalny
- chromy - rysy, odpryski,
- kanapa - rozdarcia i inne uszkodzenia, mocowanie
- sakwy - j/w
- oparcie - j/w
- rama - spawy, pęknięcia, lakier oryginalny, wszelkie podmalowania itd...
- rama - na ile to możliwe sprawdzić czy prosta
- główka ramy - luzy
- opony - przód/tył stan bieżnika, tył jak zdarty, ciśnienie
- obręcze kół - stan ogólny, czy nie mają bicia, luzy na łożyskach
- układ hamulcowy - stan klocków i płynu, wycieki, skuteczność na postoju - przy okazji praca zawieszenia widelec/wahacz, widelec- wycieki
- wycieki oleju z silnika / kardana , ogólna czystość, stan oleju w silniku
- układ paliwowy - czystość, szczelność, wycieki i zawilgocenia, gaźniki
- tabliczka znamionowa - oględziny, zgodność z dowodem rejestracyjnym i numerem na ramie
- elektryka - sprawdzić wszystkie kontrolki i światła , migacze, światło stop, obejrzeć kable i połączenia oraz ich mocowanie
- elementy gumowe np. podnóżki - stan, zużycie , oryginalne (stare) czy nowe
- stan wszystkich śrub i nakrętek, czy oryginalne, ślady uszkodzeń/odkręcania
- narzędzia (klucze) - zestaw fabryczny
Odpalamy silnik:
- rozruch zimnego silnika - najlepiej nie odpalany od rana
- łatwość rozruchu, ssanie, podejrzane dźwięki, układ wydechowy
- jeszcze raz sprawdzamy wszystkie światła i kontrolki
- sprawdzamy jak bierze sprzęgło
- wkleszczanie jedynki i luzu
- warto obejrzeć motor czy coś nie jest luźne, czy nadmiernie nie drga itd...
Jazda próbna:
- na pierwszych metrach warto wstępnie sprawdzić skuteczność hamulców co by nie było niemiłej niespodzianki
- zmiana biegów w górę i w dół , zero
- sprzęgło
- w czasie jazdy ściąganie motoru na boki
- zakręty prawo/lewo
- hamulce
- przyśpieszanie - płynność, warto znać takie dane jak maksymalny moment obrotowy i obroty przy maksymalnej mocy
- obciążenie silnika np. pod górę na wysokim biegu
- praca silnika na wolnych obrotach
- stuki, szumy i inne podejrzane dźwięki
- kolor spalin, plucie oleju z wydechu
Dobrze zagrzać silnik!
Gasimy i ponownie odpalamy
- odpalanie gorącego silnika - łatwość rozruchu
- jeszcze raz szczelność układu wydechowego
Po zgaszeniu:
- macamy bębny - temperatura
- silnik - wycieki, inne nieszczelności
- kardan - j/w
- układ paliwowy - j/w
- układ hamulcowy - j/w
- widelec- wycieki
Dokumenty i inne:
- kluczyki 2 kpl. oryginalne
- książka serwisowa - wpisy
- brief
- dowód rejestracyjny
- Karta pojazdu
- OC
- PCC-3 (PCC-1) jeżeli był płacony
Sprawdzić wszystkie wpisy, zgodność rocznika , pierwsza rejestracja, numer ramy, wpisy w książce serwisowej kilometry i daty, poprzedni właściciele i ich ilość
Zapytać sprzedawcę:
- kiedy i jakie robił przeglądy / naprawy (czy ma rachunki)
- jaki olej jest w silniku i kiedy zmieniany, ile ma przejechane km
- jakie świece (data wymiany, km )
- kiedy była regulacja / synchronizacja gaźników
- akumulator
- jakie miał problemy z motorem itd...
Warto przygotować sie do zakupu i poczytać o danym motorze , dane techniczne, roczniki i wyposażenie, materiały eksploatacyjne, nr. VIN - rocznik, itd...
Nie jestem mechanikiem i to taka moja prywatna amatorska lista, ale być może komuś się przyda
Żeby określić stan motoru trzeba się trochę na tym znać, a najlepiej zabrać ze sobą bardziej doświadczonego kolegę lub mechanika - kogoś kto się zna i w razie potrzeby ostudzi nam gorącą głowę.
A ja mam pytanie - jak sprawdzić czy rama jest prosta i czy ewentualnie motocykl ściąga na boki?
Jak miałem jeszcze dwusuwa nie było problemu - po rozpędzeniu się i wkręceniu silnika na obroty puszczało się kierownicę i obserwowało motocykl, ale co w przypadku v-twina który mocno hamuje silnikiem?
sladek, fakt funkcjonować zaczyna z tym że jak ktoś nie ma kasy na nowszego sprzęta to i tak nie sprawdzi bo chyba dopiero od dwóch lat motocykle, auta itp są rejestrowane w systemie. Aczkolwiek mogę się mylić, nie mniej opcja bardzo fajna z tym sprawdzaniem
_________________ Nie ważny cel...pretekstem droga...
Pomógł: 18 razy Dołączył: 23 Sie 2010 Posty: 1336 Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw Lip 03, 2014 08:34
Waski, sprawdź swój to będziesz wiedział jak działa
Ja mam 2007 i wszystkie dane tam siedzą, od daty produkcji do dziś.
Nie widzę przeglądów z przed 2012 ale info o właścicielach jest:)
Wiek: 39 Dołączył: 23 Sie 2010 Posty: 455 Skąd: lubartów/warsiawka
Wysłany: Sob Lip 05, 2014 16:01
Sladek wg tej storny, w moim motocyklu zgadza się nr rej z numerem VIN, jezeli chodzi o :
ubezpieczenie - brak danych
przegląd - brak ;p (a robiony był miesiąc temu)
I jak wierzyć takiej stronie ??
Ktoś poprosi mnie mailowo o nr vin i nr rej, wyśle a człowiekowi pokaże ze maszyna nie ma przeglądu i najprawdopodobniej ubezpieczenia.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum