Forum Honda NTV Strona Główna Forum Honda NTV
Najlepsze forum o NTV / NT Deauville w Polsce

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Zakup motocykla - schemat postępowania.
Autor Wiadomość
GhoustDragon 


Pomógł: 42 razy
Wiek: 42
Dołączył: 12 Lip 2013
Posty: 823
Skąd: Zawiercie / SZA
Wysłany: Nie Cze 22, 2014 09:48   Zakup motocykla - schemat postępowania.

Zapewne co jakiś czas każdy z Nas stoi przed dylematem kupna/zmiany maszyny. Bardzo często na forum zadawane są różne pytania na co zwrócić uwagę itd. Pozwoliłem sobie zatem zamieścić schemat postępowania przy kupnie moto. Może komuś się przyda/pomoże - jak nie to można usunąć.

Jak coś to proszę modów o przesunięcie i podpięcie tematu żeby zawsze był "na wierzchu".

Taki schemat postępowania, przy zakupie moto.


Oględziny zewnętrzne:

- ogólny wygląd motoru

- lakier - rysy, odpryski, zmatowienia, czy oryginalny

- chromy - rysy, odpryski,

- kanapa - rozdarcia i inne uszkodzenia, mocowanie

- sakwy - j/w

- oparcie - j/w

- rama - spawy, pęknięcia, lakier oryginalny, wszelkie podmalowania itd...

- rama - na ile to możliwe sprawdzić czy prosta

- główka ramy - luzy

- opony - przód/tył stan bieżnika, tył jak zdarty, ciśnienie

- obręcze kół - stan ogólny, czy nie mają bicia, luzy na łożyskach

- układ hamulcowy - stan klocków i płynu, wycieki, skuteczność na postoju - przy okazji praca zawieszenia widelec/wahacz, widelec- wycieki

- wycieki oleju z silnika / kardana , ogólna czystość, stan oleju w silniku

- układ paliwowy - czystość, szczelność, wycieki i zawilgocenia, gaźniki

- filtr powietrza - stan

- układ wydechowy - wizualnie stan, mocowanie, rdza, przepalenia, kolanko, końcówka rury (kolor, olej)

- akumulator - stan płynu, data produkcji

- świece - rodzaj świec, wygląd - warto poświęcić chwile i wykręcić - przy okazji idealnym było by sprawdzić ciśnienie na cylindrach

- linki - stan linek, czy chodzą płynnie bez zacięć (sprzęgło, gaz, inne)

- manetki i klamki - rysy, wygięcia

- mocowanie zegarów, stacyjka, migacze, lampa przód/tył , lusterka - rysy, pęknięcia inne uszkodzenia

- tabliczka znamionowa - oględziny, zgodność z dowodem rejestracyjnym i numerem na ramie

- elektryka - sprawdzić wszystkie kontrolki i światła , migacze, światło stop, obejrzeć kable i połączenia oraz ich mocowanie

- elementy gumowe np. podnóżki - stan, zużycie , oryginalne (stare) czy nowe

- stan wszystkich śrub i nakrętek, czy oryginalne, ślady uszkodzeń/odkręcania

- narzędzia (klucze) - zestaw fabryczny


Odpalamy silnik:

- rozruch zimnego silnika - najlepiej nie odpalany od rana

- łatwość rozruchu, ssanie, podejrzane dźwięki, układ wydechowy

- jeszcze raz sprawdzamy wszystkie światła i kontrolki

- sprawdzamy jak bierze sprzęgło

- wkleszczanie jedynki i luzu

- warto obejrzeć motor czy coś nie jest luźne, czy nadmiernie nie drga itd...


Jazda próbna:

- na pierwszych metrach warto wstępnie sprawdzić skuteczność hamulców co by nie było niemiłej niespodzianki

- zmiana biegów w górę i w dół , zero

- sprzęgło

- w czasie jazdy ściąganie motoru na boki

- zakręty prawo/lewo

- hamulce

- przyśpieszanie - płynność, warto znać takie dane jak maksymalny moment obrotowy i obroty przy maksymalnej mocy

- obciążenie silnika np. pod górę na wysokim biegu

- praca silnika na wolnych obrotach

- stuki, szumy i inne podejrzane dźwięki

- kolor spalin, plucie oleju z wydechu


Dobrze zagrzać silnik!

Gasimy i ponownie odpalamy


- odpalanie gorącego silnika - łatwość rozruchu

- jeszcze raz szczelność układu wydechowego


Po zgaszeniu:

- macamy bębny - temperatura

- silnik - wycieki, inne nieszczelności

- kardan - j/w

- układ paliwowy - j/w

- układ hamulcowy - j/w

- widelec- wycieki


Dokumenty i inne:


- kluczyki 2 kpl. oryginalne

- książka serwisowa - wpisy

- brief

- dowód rejestracyjny

- Karta pojazdu

- OC

- PCC-3 (PCC-1) jeżeli był płacony

Sprawdzić wszystkie wpisy, zgodność rocznika , pierwsza rejestracja, numer ramy, wpisy w książce serwisowej kilometry i daty, poprzedni właściciele i ich ilość


Zapytać sprzedawcę:

- kiedy i jakie robił przeglądy / naprawy (czy ma rachunki)

- jaki olej jest w silniku i kiedy zmieniany, ile ma przejechane km

- jakie świece (data wymiany, km )

- kiedy była regulacja / synchronizacja gaźników

- akumulator

- jakie miał problemy z motorem itd...


Warto przygotować sie do zakupu i poczytać o danym motorze , dane techniczne, roczniki i wyposażenie, materiały eksploatacyjne, nr. VIN - rocznik, itd...



Nie jestem mechanikiem i to taka moja prywatna amatorska lista, ale być może komuś się przyda

Żeby określić stan motoru trzeba się trochę na tym znać, a najlepiej zabrać ze sobą bardziej doświadczonego kolegę lub mechanika - kogoś kto się zna i w razie potrzeby ostudzi nam gorącą głowę.
 
 
snajper-psg1 
Stay frosty!


Wiek: 35
Dołączył: 03 Paź 2011
Posty: 82
Skąd: Łańcut/Rzeszów
Wysłany: Nie Cze 22, 2014 17:20   

A ja mam pytanie - jak sprawdzić czy rama jest prosta i czy ewentualnie motocykl ściąga na boki?
Jak miałem jeszcze dwusuwa nie było problemu - po rozpędzeniu się i wkręceniu silnika na obroty puszczało się kierownicę i obserwowało motocykl, ale co w przypadku v-twina który mocno hamuje silnikiem?
 
 
wagi 

Wiek: 34
Dołączył: 22 Maj 2012
Posty: 255
Skąd: Lubartów/Lublin
Wysłany: Nie Cze 22, 2014 17:41   

Na zrzucić na bieg jałowy i sprawdzić ? Chociaż wibrację i lekka asymetria wagi wpływa lekko na tor jazdy

Lista bardzo szczegołowa - dla mnie ciut za dokładna np nie wyobrażam sobie by u sprzedawcy demontować bak celem sprawdzenia stanu filtra powietrza
 
 
Alan 


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 19 Maj 2012
Posty: 739
Skąd: Białystok
Wysłany: Nie Cze 22, 2014 19:32   

Bez przesady z tym hamowaniem silnikiem, można normalnie puścić kierę jadąc na biegu.
_________________


GPZ500s '03 --> NTV650 Revere '89 --> na razie przerwa
 
 
sladek 
Kaskader.


Pomógł: 18 razy
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 1336
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto Lip 01, 2014 23:44   

Teraz to ja bym dodał jako obowiązkowe sprawdzenie motocykla na stronie https://historiapojazdu.gov.pl/historia-pojazdu-web/

Bardzo fajnie że to zaczyna funkcjonować.
 
 
snajper-psg1 
Stay frosty!


Wiek: 35
Dołączył: 03 Paź 2011
Posty: 82
Skąd: Łańcut/Rzeszów
Wysłany: Sro Lip 02, 2014 16:33   

Alan napisał/a:
Bez przesady z tym hamowaniem silnikiem, można normalnie puścić kierę jadąc na biegu.

To chyba u mnie jest coś dziwnie i mocno hamuje :) Znalazłem jednak sposób - wolne obroty można podkręcić dźwignią ssania i wtedy nie ma problemu.
 
 
Killu 
Tyle go widzieli...


Pomógł: 50 razy
Wiek: 36
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 5241
Skąd: Opole
Wysłany: Sro Lip 02, 2014 18:18   

snajper-psg1 napisał/a:
nalazłem jednak sposób - wolne obroty można podkręcić dźwignią ssania


Tym sposobem daleko nie zajedziesz niestety :/
_________________
Pucuś
 
 
Waski 


Wiek: 36
Dołączył: 19 Wrz 2013
Posty: 252
Skąd: Wlkp/Dolnośląskie
Wysłany: Czw Lip 03, 2014 04:59   

sladek, fakt funkcjonować zaczyna z tym że jak ktoś nie ma kasy na nowszego sprzęta to i tak nie sprawdzi bo chyba dopiero od dwóch lat motocykle, auta itp są rejestrowane w systemie. Aczkolwiek mogę się mylić, nie mniej opcja bardzo fajna z tym sprawdzaniem :)
_________________
Nie ważny cel...pretekstem droga...
 
 
sladek 
Kaskader.


Pomógł: 18 razy
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 1336
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw Lip 03, 2014 08:34   

Waski, sprawdź swój to będziesz wiedział jak działa :)
Ja mam 2007 i wszystkie dane tam siedzą, od daty produkcji do dziś.
Nie widzę przeglądów z przed 2012 ale info o właścicielach jest:)
 
 
Waski 


Wiek: 36
Dołączył: 19 Wrz 2013
Posty: 252
Skąd: Wlkp/Dolnośląskie
Wysłany: Czw Lip 03, 2014 12:51   

sladek, a pokusiłeś i chyba sprawdzę :P generalnie napisałem "aczkolwiek mogę się mylić", więc i może się mylę :P
_________________
Nie ważny cel...pretekstem droga...
 
 
Toma311 
Tiger 1200


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Posty: 790
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw Lip 03, 2014 21:55   

Ja sprawdziłem właśnie i prawie wszystko gra - prawie, bo choć polisa jest aktualna, tam nic o niej nie wiedzą...
_________________
Nie jedź szybciej niż twój Anioł Stróż potrafi latać...

NT650V '03 ---> NT700V '08 Wiśnia ---> BMW R1200 eRTek '07 ---> eRTek '11 ---> TT1200
 
 
aftys6 


Wiek: 39
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 455
Skąd: lubartów/warsiawka
Wysłany: Sob Lip 05, 2014 16:01   

Sladek wg tej storny, w moim motocyklu zgadza się nr rej z numerem VIN, jezeli chodzi o :
ubezpieczenie - brak danych
przegląd - brak ;p (a robiony był miesiąc temu)

I jak wierzyć takiej stronie ??
Ktoś poprosi mnie mailowo o nr vin i nr rej, wyśle a człowiekowi pokaże ze maszyna nie ma przeglądu i najprawdopodobniej ubezpieczenia.
 
 
Alan 


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 19 Maj 2012
Posty: 739
Skąd: Białystok
Wysłany: Sob Lip 05, 2014 17:12   

Ja na tej stronce sprawdzałem niedawno swoją NTV i całe szczęście, bo okazało się, że nie miałem przeglądu od września :shock:
_________________


GPZ500s '03 --> NTV650 Revere '89 --> na razie przerwa
 
 
Puzon 


Pomógł: 6 razy
Dołączył: 22 Lis 2012
Posty: 422
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie Lip 06, 2014 17:05   

Ja sprawdziłem i wszystkie informacje są :mrgreen: i wszystko się zgadza :mrgreen:
_________________
Nie ma nas, na żadnym rogu ulic w mieście.....
 
 
Killu 
Tyle go widzieli...


Pomógł: 50 razy
Wiek: 36
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 5241
Skąd: Opole
Wysłany: Wto Lip 08, 2014 08:16   

Pewnie sporo zależy od stacji diagnostycznej na której załatwia się takie sprawy :)
_________________
Pucuś
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 12