Forum Honda NTV Strona Główna Forum Honda NTV
Najlepsze forum o NTV / NT Deauville w Polsce

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Głośność wydechu
Autor Wiadomość
Killu 
Tyle go widzieli...


Pomógł: 50 razy
Wiek: 36
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 5241
Skąd: Opole
Wysłany: Pią Paź 11, 2013 10:12   Głośność wydechu

Cześć!

Piszę tutaj, bo jest tu sporo speców od różnych tematów. Chodzi mi o zagadnienie sposobu pomiaru głośności wydechów. A mianowicie w jaki sposób zrobić to tak, żeby było dobrze?

Miałem zamiar jechać na ostatni Speed Day z Poznaniu, ale podobno od jakiegoś czasu bardzo restrykcyjnie podchodzą do tematu głośności motocykla. Maksymalna dopuszczalna wartość na torze (wykluczając grupę M) to 98db. Jeżeli bym przekraczał o 1, czy 2 db, to pewnie bym zaryzykował i pojechał... Niestety pojechałem na stację diagnostyczną i naprawdę ostro się zdziwiłem, jak po 3 pomiarach wyszedł wynik w okolicach 120db :!: I niby OK, nie mam szans wjechać i trzeba motocykl przerobić na przyszły sezon, żeby normy spełniać. Natomiast wynik 120db jak mniemam jest zupełnie abstrakcyjny! I tutaj rodzi się pytanie, czy badanie zostało przeprowadzone prawidłowo? Z mojej strony wiem tylko tyle, że obroty +/- w połowie zakresu

Przechodząc do rzeczy: W jaki sposób obsługiwać się z motocyklem i miernikiem, żeby wynik był wiarygodny a nie zawyżony, czy zaniżony?
_________________
Pucuś
 
 
kudlaty 
Premium User


Pomógł: 22 razy
Wiek: 46
Dołączył: 31 Gru 2010
Posty: 1720
Skąd: Offtock ;-)
Wysłany: Pią Paź 11, 2013 11:37   

Killu, znalazłem coś takiego: http://dydaktyka.polsl.pl...ew_pojazdow.pdf
_________________
Były: Mińsk 125, 1989, NT 650V, 2000
Teraz: XL700V, 2008
http://www.dkms.pl/ - Fundacja Dawców Komórek Macierzystych

 
 
Killu 
Tyle go widzieli...


Pomógł: 50 razy
Wiek: 36
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 5241
Skąd: Opole
Wysłany: Pią Paź 11, 2013 12:14   

Dzięki :) Też już do tego dotarłem, ale nie wiem na ile będzie to wiarygodne... Jakaś podstawa prawna by się przydała potwierdzająca ten przypadek.

Wertując internet doszedłem do takowej podstawy i wiem już co było źle z obrotami (powinienem mierzyć przy 5k rmp a mierzyłem przy około 7k). To może mieć jakiś wpływ... Ale żeby aż 120db osiągnąć to chyba 5 fajerów z przelotami na raz trzeba by mierzyć :(

W ogóle to całkiem fajne zagadnienie... Jak mają Ci podbić przegląd skoro nawet nie wiedzą jak zmierzyć głośność wydechu. Wydrukuję sobie te wytyczne i podjadę na inną stację kontroli z cicha nadzieją, że nie wezmą kasę za "badanie".
_________________
Pucuś
 
 
tomeczek151 
Beemiarz


Pomógł: 15 razy
Wiek: 34
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 810
Skąd: opole
Wysłany: Pią Paź 11, 2013 21:43   

Mierzy się bodajże przy połowie obrotów do mocy maksymalnej. Czyli jak fajer osiąga moc maksymalną przy 10k to mierzysz przy 5k.
 
 
mrok31337 
mrok31337


Pomógł: 26 razy
Wiek: 42
Dołączył: 13 Lis 2012
Posty: 1864
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią Paź 11, 2013 23:36   

A dokładniej, jeśli osiąga moc maksymalną powyżej 5k obrotów, to przy 50%
Jeśli osiąga moc poniżej 5k to przy 75%
Dokładna podstawa prawna
§ 9. 1. Pomiar polega na odczytaniu wartości poziomu hałasu w dB w krótkim okresie pracy silnika przy ustalonej prędkości obrotowej, odpowiadającej 75% prędkości obrotowej mocy maksymalnej (dla motocykli, których prędkość obrotowa mocy maksymalnej jest większa od 5 000 min, należy do pomiarów przyjmować 50% prędkości obrotowej mocy maksymalnej) oraz w czasie jej zmniejszania do prędkości obrotowej biegu jałowego (po szybkim zwolnieniu pedału przyspieszenia).
2. Dopuszcza się określanie prędkości obrotowej silnika przy wykorzystaniu sprawnego wskaźnika obrotów zamontowanego na pojeździe.
3. Należy wykonać co najmniej trzy pomiary następujące po sobie. Pod uwagę bierze się tylko te zmierzone wartości, które zostały uzyskane z trzech następujących po sobie pomiarów, nieróżniących się od siebie o więcej niż 2 dB. Pomiary należy prowadzić aż do uzyskania trzech wartości spełniających powyższy warunek.

[ Dodano: Sob Paź 12, 2013 00:38 ]
Ustawienie mikrofonu
§ 8. 1. Mikrofon powinien być ustawiony tak, aby:
1) jego wysokość nad powierzchnią obszaru pomiarowego była równa wysokości końcówki wylotu rury wydechowej pojazdu, jednak nie mniejsza niż 0,2 m;
2) był skierowany w stronę końcówki wylotu rury wydechowej i odległy od niej o 0,5±0,01 m;
3) oś jego maksymalnej czułości była równoległa do powierzchni obszaru pomiarowego i tworzyła kąt 45 ±10°, z płaszczyzną pionową przechodzącą przez oś kierunku wylotu wydechu, zgodnie z rys. 1 i 2.
 
 
Killu 
Tyle go widzieli...


Pomógł: 50 razy
Wiek: 36
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 5241
Skąd: Opole
Wysłany: Sob Paź 12, 2013 07:06   

OK, dzięki chłopaki :D Mam nadzieję, że ktoś kto będzie stał na doku nie da sobie odebrać dowodu za błędnie wykonany pomiar głośności :)

Udało mi się załatwić tłumik generujący 99dB, więc trzymajcie kciuki i czekajcie na filmy z ostatniego SD :P

Póki co film ekipy z HRT z którą jadę ;)
http://www.youtube.com/watch?v=cLhuEREoFMk
_________________
Pucuś
 
 
Brt 
Premium User


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 1145
Skąd: Warszawa-Zachód
Wysłany: Sob Paź 12, 2013 07:17   

mrok31337, Hmm... o ile dobrze rozumiem, to w prawie nie ma nic odnośnie miejsca odbywania się pomiaru? W dokumencie z Politechniki było to ładnie opisane. Czy mundurowi mogą robić pomiar np. pod mostem i przez to otrzymywać zawyżone wyniki?
_________________
Więcej szczęścia, niż rozumu...

Zapraszam do Grupy warszawskiej!
Zasady jazdy w Grupie
 
 
Killu 
Tyle go widzieli...


Pomógł: 50 razy
Wiek: 36
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 5241
Skąd: Opole
Wysłany: Sob Paź 12, 2013 10:31   

W dokumencie z politechniki jest opisane, że właściwie w prawie żadnych warunkach przy drodze nie mają prawa wykonać pomiaru. Natomiast co można a co nie można określa podstawa prawna, której fragment zacytował mrok31337.

mrok31337 napisał/a:
3. Należy wykonać co najmniej trzy pomiary następujące po sobie. Pod uwagę bierze się tylko te zmierzone wartości, które zostały uzyskane z trzech następujących po sobie pomiarów, nieróżniących się od siebie o więcej niż 2 dB. Pomiary należy prowadzić aż do uzyskania trzech wartości spełniających powyższy warunek.


Wobec tego punktu wydaje mi się, że przy drodze na wietrze wykonanie 3 pod rząd pomiarów z prawie identycznym wynikiem jest niemożliwe.

Co do samego sposobu pomiaru, to pewnie nie musimy powoływać się na podstawę prawną a na instrukcję obsługi urządzenia pomiarowego... A tam zapewne będzie napisane jakie warunki muszą być spełnione, żeby pomiar został wykonany prawidłowo.
_________________
Pucuś
 
 
mrok31337 
mrok31337


Pomógł: 26 razy
Wiek: 42
Dołączył: 13 Lis 2012
Posty: 1864
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob Paź 12, 2013 13:34   

2 Ogólne warunki badań
2.1. Poziom hałasu otoczenia. Przed rozpoczęciem badań, podczas badań, jak i po ich
zakończeniu należy zmierzyć poziom hałasu otoczenia, uwzględniając wpływ wiatru i innych
zakłóceń akustycznych, mogących mieć wpływ na wskazania przyrządu.
Poziom hałasu powinien być mniejszy od mierzonego poziomu hałasu wytwarzanego przez
pojazd co najmniej o 10 dB (A).
2.2. Warunki atmosferyczne. Pomiary naleŜy przeprowadzać w korzystnych warunkach
atmosferycznych. Podczas pomiarów średnia prędkość wiatru nie powinna przekraczać 5 m/s.
Dla prędkości wiatru powyŜej 3 m/s zaleca się stosować mikrofonowe osłony przeciwwietrzne.

Z tego co ja rozumiem (trzeba by było zapytać jakiegoś akustyka) poziomy hałasu nie "sumują" się tzn, jeśli otoczenie wytwarza 10dB a nasz motocykl 90dB to zmierzone zostanie 90dB?
Znalazłem stosowne info.
Decybele sumuje się za pomocą tego wzoru

Wzór ten ma zastosowanie do sumowania różnych źródeł dźwięku. Nie nadaje się do sumowania poziomów identycznych, lub podobnych sygnałów ponieważ nie uwzględnia skomplikowanych zależności fazowych i zjawiska koherencji fal.

Jeśli dodajemy dwie takie same wartości np 90dB+90dB otrzymujemy zawsze wartość wyższą o 3dB czyli 93dB
Suma dwóch poziomów różniących się więcej niż o 10 dB, jest większą z tych wartości
np.
10 dB + 60 dB = 60 dB
40 dB + 60 dB = 60 dB
 
 
goliat 

Wiek: 61
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 182
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob Paź 12, 2013 20:37   

Killu, zapodaj w wydech garsc welny mineralnej :mrgreen:
_________________
Honda NT 650V Deauville - 1999r.
SHL M11 '67r
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 13