Pomógł: 50 razy Wiek: 36 Dołączył: 23 Sie 2010 Posty: 5241 Skąd: Opole
Wysłany: Pią Paź 11, 2013 10:12 Głośność wydechu
Cześć!
Piszę tutaj, bo jest tu sporo speców od różnych tematów. Chodzi mi o zagadnienie sposobu pomiaru głośności wydechów. A mianowicie w jaki sposób zrobić to tak, żeby było dobrze?
Miałem zamiar jechać na ostatni Speed Day z Poznaniu, ale podobno od jakiegoś czasu bardzo restrykcyjnie podchodzą do tematu głośności motocykla. Maksymalna dopuszczalna wartość na torze (wykluczając grupę M) to 98db. Jeżeli bym przekraczał o 1, czy 2 db, to pewnie bym zaryzykował i pojechał... Niestety pojechałem na stację diagnostyczną i naprawdę ostro się zdziwiłem, jak po 3 pomiarach wyszedł wynik w okolicach 120db I niby OK, nie mam szans wjechać i trzeba motocykl przerobić na przyszły sezon, żeby normy spełniać. Natomiast wynik 120db jak mniemam jest zupełnie abstrakcyjny! I tutaj rodzi się pytanie, czy badanie zostało przeprowadzone prawidłowo? Z mojej strony wiem tylko tyle, że obroty +/- w połowie zakresu
Przechodząc do rzeczy: W jaki sposób obsługiwać się z motocyklem i miernikiem, żeby wynik był wiarygodny a nie zawyżony, czy zaniżony?
Pomógł: 50 razy Wiek: 36 Dołączył: 23 Sie 2010 Posty: 5241 Skąd: Opole
Wysłany: Pią Paź 11, 2013 12:14
Dzięki Też już do tego dotarłem, ale nie wiem na ile będzie to wiarygodne... Jakaś podstawa prawna by się przydała potwierdzająca ten przypadek.
Wertując internet doszedłem do takowej podstawy i wiem już co było źle z obrotami (powinienem mierzyć przy 5k rmp a mierzyłem przy około 7k). To może mieć jakiś wpływ... Ale żeby aż 120db osiągnąć to chyba 5 fajerów z przelotami na raz trzeba by mierzyć
W ogóle to całkiem fajne zagadnienie... Jak mają Ci podbić przegląd skoro nawet nie wiedzą jak zmierzyć głośność wydechu. Wydrukuję sobie te wytyczne i podjadę na inną stację kontroli z cicha nadzieją, że nie wezmą kasę za "badanie".
A dokładniej, jeśli osiąga moc maksymalną powyżej 5k obrotów, to przy 50%
Jeśli osiąga moc poniżej 5k to przy 75%
Dokładna podstawa prawna
§ 9. 1. Pomiar polega na odczytaniu wartości poziomu hałasu w dB w krótkim okresie pracy silnika przy ustalonej prędkości obrotowej, odpowiadającej 75% prędkości obrotowej mocy maksymalnej (dla motocykli, których prędkość obrotowa mocy maksymalnej jest większa od 5 000 min, należy do pomiarów przyjmować 50% prędkości obrotowej mocy maksymalnej) oraz w czasie jej zmniejszania do prędkości obrotowej biegu jałowego (po szybkim zwolnieniu pedału przyspieszenia).
2. Dopuszcza się określanie prędkości obrotowej silnika przy wykorzystaniu sprawnego wskaźnika obrotów zamontowanego na pojeździe.
3. Należy wykonać co najmniej trzy pomiary następujące po sobie. Pod uwagę bierze się tylko te zmierzone wartości, które zostały uzyskane z trzech następujących po sobie pomiarów, nieróżniących się od siebie o więcej niż 2 dB. Pomiary należy prowadzić aż do uzyskania trzech wartości spełniających powyższy warunek.
[ Dodano: Sob Paź 12, 2013 00:38 ]
Ustawienie mikrofonu
§ 8. 1. Mikrofon powinien być ustawiony tak, aby:
1) jego wysokość nad powierzchnią obszaru pomiarowego była równa wysokości końcówki wylotu rury wydechowej pojazdu, jednak nie mniejsza niż 0,2 m;
2) był skierowany w stronę końcówki wylotu rury wydechowej i odległy od niej o 0,5±0,01 m;
3) oś jego maksymalnej czułości była równoległa do powierzchni obszaru pomiarowego i tworzyła kąt 45 ±10°, z płaszczyzną pionową przechodzącą przez oś kierunku wylotu wydechu, zgodnie z rys. 1 i 2.
Pomógł: 12 razy Dołączył: 23 Sie 2010 Posty: 1145 Skąd: Warszawa-Zachód
Wysłany: Sob Paź 12, 2013 07:17
mrok31337, Hmm... o ile dobrze rozumiem, to w prawie nie ma nic odnośnie miejsca odbywania się pomiaru? W dokumencie z Politechniki było to ładnie opisane. Czy mundurowi mogą robić pomiar np. pod mostem i przez to otrzymywać zawyżone wyniki?
Pomógł: 50 razy Wiek: 36 Dołączył: 23 Sie 2010 Posty: 5241 Skąd: Opole
Wysłany: Sob Paź 12, 2013 10:31
W dokumencie z politechniki jest opisane, że właściwie w prawie żadnych warunkach przy drodze nie mają prawa wykonać pomiaru. Natomiast co można a co nie można określa podstawa prawna, której fragment zacytował mrok31337.
mrok31337 napisał/a:
3. Należy wykonać co najmniej trzy pomiary następujące po sobie. Pod uwagę bierze się tylko te zmierzone wartości, które zostały uzyskane z trzech następujących po sobie pomiarów, nieróżniących się od siebie o więcej niż 2 dB. Pomiary należy prowadzić aż do uzyskania trzech wartości spełniających powyższy warunek.
Wobec tego punktu wydaje mi się, że przy drodze na wietrze wykonanie 3 pod rząd pomiarów z prawie identycznym wynikiem jest niemożliwe.
Co do samego sposobu pomiaru, to pewnie nie musimy powoływać się na podstawę prawną a na instrukcję obsługi urządzenia pomiarowego... A tam zapewne będzie napisane jakie warunki muszą być spełnione, żeby pomiar został wykonany prawidłowo.
2 Ogólne warunki badań
2.1. Poziom hałasu otoczenia. Przed rozpoczęciem badań, podczas badań, jak i po ich
zakończeniu należy zmierzyć poziom hałasu otoczenia, uwzględniając wpływ wiatru i innych
zakłóceń akustycznych, mogących mieć wpływ na wskazania przyrządu.
Poziom hałasu powinien być mniejszy od mierzonego poziomu hałasu wytwarzanego przez
pojazd co najmniej o 10 dB (A).
2.2. Warunki atmosferyczne. Pomiary naleŜy przeprowadzać w korzystnych warunkach
atmosferycznych. Podczas pomiarów średnia prędkość wiatru nie powinna przekraczać 5 m/s.
Dla prędkości wiatru powyŜej 3 m/s zaleca się stosować mikrofonowe osłony przeciwwietrzne.
Z tego co ja rozumiem (trzeba by było zapytać jakiegoś akustyka) poziomy hałasu nie "sumują" się tzn, jeśli otoczenie wytwarza 10dB a nasz motocykl 90dB to zmierzone zostanie 90dB?
Znalazłem stosowne info.
Decybele sumuje się za pomocą tego wzoru
Wzór ten ma zastosowanie do sumowania różnych źródeł dźwięku. Nie nadaje się do sumowania poziomów identycznych, lub podobnych sygnałów ponieważ nie uwzględnia skomplikowanych zależności fazowych i zjawiska koherencji fal.
Jeśli dodajemy dwie takie same wartości np 90dB+90dB otrzymujemy zawsze wartość wyższą o 3dB czyli 93dB
Suma dwóch poziomów różniących się więcej niż o 10 dB, jest większą z tych wartości
np.
10 dB + 60 dB = 60 dB
40 dB + 60 dB = 60 dB
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum