Forum Honda NTV Strona Główna Forum Honda NTV
Najlepsze forum o NTV / NT Deauville w Polsce

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Projekt "Mikro-Hania" czyli usprawnienia Hondy NTV
Autor Wiadomość
andrzejek 

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 39
Skąd: Piła
Wysłany: Nie Mar 24, 2019 09:01   Projekt "Mikro-Hania" czyli usprawnienia Hondy NTV

Witam
Ponieważ koledzy dość chętnie dzielą się swoimi usprawnieniami postanowiłem i ja coś na ten temat skrobnąć. Nazwa projektu wzięła się stąd, że głównym bohaterem każdego usprawnienia z projektu jest mikroprocesor. Opisywane rozwiązania są praktycznymi układami zamontowanymi w mojej Hondzie NTV. Pierwszym układem jest usprawnienie pompy paliwa. Został wykonany elektroniczny układ "przerywacza" eliminujący wypalanie się styków i samego mechanicznego przerywacza. Pierwsza wersja układu była dokładnie zamiennikiem oryginalnego układu, czyli 2 przewody zasilające i praca po odpaleniu motocykla. Ponieważ zastosowanie elektroniki umożliwia praktycznie "bezkosztową" modyfikację układu powstała wersja druga "przerywacza" zwiększająca jego funkcjonalność. Został doprowadzony 3-ci przewód podłączony + zasilania po stacyjce co umożliwiło sterowanie pracą pompy. W tym układzie po załączeniu stacyjki pompa dopompuje paliwo przez około 1s czyli wykona około 20 pełnych cykli uzupełniając paliwo w komorach gaźników. Po odpaleniu motocykla pompa przechodzi w tryb pracy stałej i pompuje do momentu napełnienia gaźników. Gdy są pełne wyłącza się do momentu gdy znowu trzeba dopompować. Czyli pracuje w takim cyklu jak oryginalna pompa. "Zgaszenie" motocykla powoduje wyłączenie pompy pomimo załączonej stacyjki. Nie ma też większego problemu aby taki "przerywacz" stał się sterownikiem pompy i zastąpił przekaźnik pompy. Jednak jestem zwolennikiem możliwie jak najmniejszych zmian w oryginalnej instalacji a to z powodu możliwości powrotu do oryginalnego układu. Zamiast fotek pozwoliłem sobie zamieścić filmik https://youtu.be/uv1v8QEkHy0
Pozdrawiam
 
 
grad74 
Grzegorz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 18 Paź 2016
Posty: 377
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie Mar 24, 2019 12:09   

O, ale to fajne. A czy kolega ewentualnie zajął by się "produkcją" takich płytek? jaki byłby koszy jednej i drugiej?
_________________
SHL M11 z 62r. , WSK Garbuska z 68r. , skuterek Motobi z Hondowskim silniczkiem, Transalp 600 PD10, Dominator NX125 z 98r. , NTV-ka Reverka RC33.
Gmole do RC33 zrobię , jeśli ktoś potrzebuje :)
 
 
Emhyrion 
Emhyrion

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 05 Lip 2017
Posty: 470
Skąd: Polska
Wysłany: Nie Mar 24, 2019 13:15   

Wielki szacunek za opracowanie i wykonanie.
Ale jak na filmie co chwila coś się "włancza" i "wyłancza" to coś we mnie zaczyna iskrzyć :)
 
 
andrzejek 

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 39
Skąd: Piła
Wysłany: Nie Mar 24, 2019 21:02   

Witam
Płytka przerywacza będzie jedna gdzie można ustawić czy praca klasyczna czy 3 przewodowa. Na filmiku pokazałem jak projekt się rozwijał stąd dwie wersje. Cenowo to pewnie wyszłoby podobnie jak taki mechaniczny. Kusi mnie jeszcze wyeliminowanie przekaźnika pompy. Z analizy schematu instalacji wynika, że obyło by się wtedy bez żadnej przeróbki. Ot wyciągamy przekaźnik wkładamy wtyczkę trzy przewodową i drugi koniec do pompki.
Pozdrawiam
 
 
grad74 
Grzegorz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 18 Paź 2016
Posty: 377
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie Mar 24, 2019 21:28   

No pieknie , ale nie byduj napięcia jak Histscok . Za ile Panie się pytam, za ile?
_________________
SHL M11 z 62r. , WSK Garbuska z 68r. , skuterek Motobi z Hondowskim silniczkiem, Transalp 600 PD10, Dominator NX125 z 98r. , NTV-ka Reverka RC33.
Gmole do RC33 zrobię , jeśli ktoś potrzebuje :)
 
 
daryjusz 
Wielka psuja

Pomógł: 16 razy
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 412
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: Pon Mar 25, 2019 09:05   

andrzejek napisał/a:
Witam
Płytka przerywacza będzie jedna gdzie można ustawić czy praca klasyczna czy 3 przewodowa. Na filmiku pokazałem jak projekt się rozwijał stąd dwie wersje. Cenowo to pewnie wyszłoby podobnie jak taki mechaniczny. Kusi mnie jeszcze wyeliminowanie przekaźnika pompy. Z analizy schematu instalacji wynika, że obyło by się wtedy bez żadnej przeróbki. Ot wyciągamy przekaźnik wkładamy wtyczkę trzy przewodową i drugi koniec do pompki.
Pozdrawiam


Widzę, że płytka już gotowa ;] Wyeliminowanie tego przekaźnika rozwiązało by większość problemów przy rozruchu nawet bez samej przeróbki pompy. Z tego co wiem, załączanie pompy jedynie na pracującym silniku to element bezpieczeństwa przy ew. /wypadku wywrotce i rozszczelnieniu układu. - aby paliwo nie było pompowane nawet po zgaśnięciu silnika. Przy podłączeniu "na stałe" jest szansa, że pompa będzie pracować nawet po wyłączeniu hebla zapłonu.
 
 
andrzejek 

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 39
Skąd: Piła
Wysłany: Pon Mar 25, 2019 21:03   

Witam
Co do ceny to myślę, że dla klubowiczów kilka sztuk w cenie 70 zł plus 6zł za wysyłkę. Co do pracy pompy to względy bezpieczeństwa są priorytetem. Dlatego też przy załączeniu stacyjki pompa sobie dopompuje przez 1s i później czeka aż do momentu uruchomienia silnika kiedy to podejmie pracę. Wyłączy się kiedy nie będzie iskry tak jak oryginalna bez względu na to czy stacyjka i zapłon będzie włączona czy nie.
Pozdrawiam
 
 
daryjusz 
Wielka psuja

Pomógł: 16 razy
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 412
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: Pon Mar 25, 2019 21:28   

1-na sekunda to może być za mało. Wiem, że można kilka razy przekręcić stacyjkę :P W układzie, tj. w motocyklu podłączona do gaźników pompa pracuje wolniej niż na filmiku w "powietrzu" bez obciążenia. Wątpię, że uzyskasz 20 cykli na sekundę, może max 2-3 na sekundę. Dłuższe podtrzymanie chyba było by lepsze, a na pewno nie zaszkodzi - jak będzie ciśnienie, to i tak się sama wyłączy. Oczywiście to tylko sugestia - może moja pompa tak działa (a przynajmniej tak cyka dodatkowy przekaźnik uniwersalny).

PS. w codziennym użytkowaniu ta 1 sekunda i tak wystarczy, pompa w 99% przypadków nie załączy się ani razu nawet po długim postoju (jeśli gaźniki trzymają ciśnienie). Myślę, że te 2-3 sekundy, max 5 sprawdziło by się w każdej sytuacji -na co dzień lub po dłuższym postoju.
 
 
stator 
stator


Pomógł: 6 razy
Dołączył: 28 Sie 2016
Posty: 331
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto Mar 26, 2019 07:47   

Bardzo mi się podoba podejście do tematu.
Rób przeróbki i modyfikacje, ale tak, żeby zawsze można było wrócić do orygunału.
Ja równirż stosuję tą metodę i dla tego wiele moich pomysłów jest w fazie .....pomysłu....
_________________
Dulka
Majka
 
 
andrzejek 

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 39
Skąd: Piła
Wysłany: Sro Mar 27, 2019 22:22   

Witam
Te 20 cykli należy rozumieć dosłownie. Na "wolnym wybiegu pompy" może to być sekunda. Układ został tak zaprojektowany, że pompa po załączeniu stacyjki ma wykonać 20 cykli dopompowania, jeżeli na sekundę będą 2 cykle zrobi to w 10 sekund.
pozdrawiam
 
 
daryjusz 
Wielka psuja

Pomógł: 16 razy
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 412
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: Sro Mar 27, 2019 23:53   

andrzejek napisał/a:
Witam
Te 20 cykli należy rozumieć dosłownie. Na "wolnym wybiegu pompy" może to być sekunda. Układ został tak zaprojektowany, że pompa po załączeniu stacyjki ma wykonać 20 cykli dopompowania, jeżeli na sekundę będą 2 cykle zrobi to w 10 sekund.
pozdrawiam


Aha, więc teraz wszystko jasne. W praktyce te 20 to raczej aż za dużo, rzadko kiedy pompa cyknie więcej niż 5 razy wpięta w układ zanim ciśnienie paliwa ją wyłączy (testowane). Fajna inicjatywa, dobrze, że na rodzinnym rynku ktoś się wziął za konstrukcję układu "bezstykowego".
 
 
andrzejek 

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 39
Skąd: Piła
Wysłany: Czw Mar 28, 2019 21:33   

Witam
Z tym układem bezstykowym to jest troszeczkę większy problem. Przekaźnik pompy jest układem elektronicznym, załącza go impuls z cewki a wyłącza, no właśnie przerywacz mechaniczny pompy. Stosując przerywacz elektroniczny bezstykowy, pobiera on cały czas jakiś niewielki prąd. W związku z tym przekaźnik pompy zostanie załączony impulsem z cewki i załączy pompę, która zostanie wyłączona dopiero po wyłączeniu stacyjki. Umknęło mi to przy pierwszej wersji ponieważ praktycznie zawsze wyłączam zapłon i następnie stacyjkę. Dopiero przy drugiej wersji przy sprawdzaniu to wyszło. Dlatego też pompę w takiej wersji trzeba wykonać z pominięciem przekaźnika pompy dokładając sterowanie do samej elektroniki pompy. Stąd wersja pompy 3 przewodowa podłączana we wtyczkę przekaźnika pompy.
Pozdrawiam
 
 
grad74 
Grzegorz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 18 Paź 2016
Posty: 377
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią Mar 29, 2019 16:44   

No to otwieramy listę chętnych.
1. Grad74
2. ........... ¿
_________________
SHL M11 z 62r. , WSK Garbuska z 68r. , skuterek Motobi z Hondowskim silniczkiem, Transalp 600 PD10, Dominator NX125 z 98r. , NTV-ka Reverka RC33.
Gmole do RC33 zrobię , jeśli ktoś potrzebuje :)
 
 
andrzejek 

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 39
Skąd: Piła
Wysłany: Pią Mar 29, 2019 20:21   

Witam
Spokojnie, projekt musi być jeszcze dopracowany i przejeżdżony prowadzeniem motocykla mało kto jest zainteresowany ;-)
Pozdrawiam
 
 
grad74 
Grzegorz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 18 Paź 2016
Posty: 377
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon Kwi 01, 2019 09:14   

Zgadzam się założyć i testować urządzenie , a jeżdżę sporo. Nawet jak się coś skiepści po drodze to sobie poradzę. Co dwóch testujących to nie jeden :)
_________________
SHL M11 z 62r. , WSK Garbuska z 68r. , skuterek Motobi z Hondowskim silniczkiem, Transalp 600 PD10, Dominator NX125 z 98r. , NTV-ka Reverka RC33.
Gmole do RC33 zrobię , jeśli ktoś potrzebuje :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 13