Forum Honda NTV Strona Główna Forum Honda NTV
Najlepsze forum o NTV / NT Deauville w Polsce

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Kupując motocykl używany sprawdzam.....
Autor Wiadomość
virago28
[Usunięty]

Wysłany: Pią Wrz 11, 2009 17:53   Kupując motocykl używany sprawdzam.....

Kupując motocykl używany sprawdzam..... no właśnie co i w jaki sposób sprawdzacie zazwyczaj by upewnić się że motocykl który wam się podoba to nie "mina" -zużyty, powypadkowy złom podpicowany do sprzedaży dla naiwnego laika.



Proszę o podawanie prostych "domowych" sposobów które pomogą stwierdzić choćby częściowo prawdziwość podanych w opisie moto i przez sprzedawcę zapewnień.



Do popularnych testów należy np. puszczanie kierownicy w czasie jazdy i obserwacja czy motocykl samoczynnie nie skręca, co świadczyłoby o możliwym przebytym uszkodzeniu widelca.

Innym popularnym testem jest sprawdzenie tarcz hamulcowych podnóżków itp. - motocykl "nówka" nie będzie miał silnie wyżłobionych, wytartych tarcz.



:?: Może znacie jeszcze jakieś inne sposoby? :?:

Zwłaszcza interesuje mnie w tym kontekście Honda Deauville 650.
 
 
Pils 


Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 164
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: Pią Wrz 11, 2009 23:03   

Rzecz wydaje sie oczywista - papiery, dokumenty na podstawie których sprzedawca stał się właścicielem. Czy ma książkę serwisową etc.
 
 
Killu 
Tyle go widzieli...


Pomógł: 50 razy
Wiek: 35
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 5241
Skąd: Opole
Wysłany: Sob Wrz 12, 2009 18:41   

Sprawdzic koncowki kierownicy, dystanse, puscic kiere podczas jazdy i przy okazji obadac wzrokiem, czy nie jest krzywa wstosunku do zegarow, owiewek itp, kiedy motocykl jedzie prosto, wciagnac na centralna i sprawdzic loz na glowce ramy... Wszystko standard jak w kazdym motocyklu...
 
 
wally 

Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 151
Skąd: Zamosc
Wysłany: Sob Wrz 12, 2009 20:14   

podstawowe zagrozenia przy zakupie:



legalnosc pochodzenia - dokladnie sprawdzamy papiery oraz dokumenty sprzedajacego. Pod zadnym pozorem nie spisujemy umowy z osoba inna niz figurujaca w dowodzie, grozi to bardzo powaznymi problemami (wiem cos niestety o tym) Numery musza sie dokladnie zgadzac, w dowodzie nie moze byc wbity zastaw, jesli jest musimy otrzymac dokument o wymazaniu z rejestru zastawow. Przegladamy tez ksiazke pojazdu i dokumenty serwisowe jesli takie sa.



Czy moto jest powypadkowe: Dobrze jest pozyczyc przyzad do pomiaru grubosci lakieru. Uwaznie ogladamy glowke ramy, ograniczniki oraz orginalnosc spawow ramy. Ogladamy wszelkie otarcia, wklad lampy, mocowania plastikow itp. Czesto wymieniany jest caly przod po wypadku, dobrze jest przyjzec sie lagom i jesli sa bite - rocznikom plastikow. Sa przyzady do laserowego pomiaru geometri ramy, koszt badania to okkolo 150 zl



Przebieg i stan techniczny. Bardzo latwo cofnac licznik analogowy, jeszcze latwiej elektroniczny. Musimy sie wykazac rozsadkiem. Niema 10 letnich motocykli z przebiegiem 12 tys, w przypadku licznika analogowego czestym efektem cofania jest "koslawe" ustawienie cyfr. Stan tarcz, kompresja, wytarcie stopek itp powie nam sporo o historii motocykla. Stuki zaworow, przypalone kolanka,wycieki czy niesprawny wentylator daja do myslenia - wtedy najlepiej udac sie do serwisu i zaplacic 100 zl za kompleksowy przeglad.



przy zakupie dobrze miec przy sobie jesli nie fachowca to chociaz kolege ktory nie jest napalony i ostudzi nasze emocje.



tutaj napisalem swoje spostrzezenia na temat zakupu motocykla



http://www.kresowe.bractw...d=176&Itemid=44
 
 
Pils 


Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 164
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: Sob Wrz 12, 2009 21:24   



Przy zakupie droższego motocykla warto sprawdzić w Krajowym rejestrze zastawów sądowych. Nie ma wpisu w dowodzie rejestracyjnym a jest ustanowiony zastaw sądowy. Sprawdza się przez internet tylko opłatę trzeba uiścić (z resztą na miejscu w sądzie też płacisz)
 
 
wally 

Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 151
Skąd: Zamosc
Wysłany: Sob Wrz 12, 2009 21:48   

Pils roznie banki robia, jedne biora w zastaw ksiazke pojazdu, inne wpis do dowodu, potem wychodza cyrki przy probie rejestracji
 
 
Pils 


Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 164
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: Nie Wrz 13, 2009 00:41   

W pełni zgadzam sie z tym co napisałeś nadmieniam jeszcze że to że nie ma wpisu w dowodzie rejestracyjnym nie oznacza jeszcze ze nie ma ustanowionego zastawu bankowego na sprzęcie i dla całkowitej pewności należy sprawdzić to w sądzie. I tak jak piszesz: próbujesz zarejestrować moto a tu współwłaścicielem jest np PKO S.A. :(
 
 
Fidel 
Premium User


Pomógł: 2 razy
Wiek: 39
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 424
Skąd: Gniezno
Wysłany: Wto Wrz 15, 2009 19:11   

Jeżeli chcemy sprawdzić czy blacharka nie ma tony szpachli to można wykorzystać do tego celu słabiutki magnes (taki np. z DANONków itp.). Sprawdzałem tak blache samochodu przed zakupem i tam gdzie była szpachla magnes za cholerę się nie trzymał :)



A co do motocykli to jednak trochę ich jest z niskim, realnym przebiegiem. Ja sam na swojej NTV od listopada 2008r do teraz z powodu permanentnego braku czasu zrobiłem nie więcej niż 1500km. A znowu znajomy na swoim ST2, który ma jako drugie moto przez 4 lata zrobił jakieś 3000km.
 
 
mirekk 


Wiek: 43
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 77
Skąd: lublin
Wysłany: Pią Wrz 18, 2009 22:07   

Checklista dla używanych motocykli



Oględziny na postoju



Wygląd ogólny Zadbany ogólny stan? Uszkodzenia lakieru? Uszkodzenia wskazujące na wypadek? ?lady zużycia, które nie odpowiadają przebiegowi kilometrów?

Silnik

(najlepiej po jeździe próbnej) Czy pokrywa rozrządu, miska olejowa, głowica cylindrów i stopa cylindrów oraz pokrywy boczne silnika są szczelne?

Wycieki z systemu chłodzenia wodą lub olejem? Sparciałe węże?

Sparciałe przewody gumowe w układzie zasilania?

Kawałki rdzy w filtrze paliwa? Zbiornik jest zardzewiały.

Tłumik Uderzyć pięścią w tłumik: jeżeli dzwoni, to blachy wewnętrzne są luźne.

Czy jest zardzewiały?

Czy są na nim ślady wypadku?

Przyrządy Czy można licznik dziennego przebiegu wyzerować?

Czy funkcjonują wszystkie światła zewnętrzne i sygnał dźwiękowy?

?lady wypadku w okolicy kierownicy?

Klucze Czy są wszystkie?

Działa blokada kierownicy?

Czy wszystkie klucze pasują?

Przewody hydrauliczne Stare (ponad 4 lata)? Popękane? Miękkie?

Cięgna Chodzą luźno? Czy regulacja już jest do końca?

Obudowa Pęknięcia? ?lady wywrócenia (ewentualnie zakryte naklejką)?

Czy to jest oryginalna obudowa (także zwrócić uwagę na szybę)?

Zbiornik paliwa Poświecić latarka. Czy są ślady rdzy?

Ograniczniki skrętu Nieuszkodzone? W przeciwnym razie istnieje poważne podejrzenie wypadku.

Łożyskowanie widelca przedniego Motocykl postawić na podstawce centralnej i odciążyć przednie koło, kierownicę obracać od ogranicznika do ogranicznika: musi chodzić lekko i bez zacięć.

Oprzeć przednie koło motocykla o ścianę i kilkakrotnie silnie naciskać kierownicą w kierunku ściany: Nie powinno nic klikać?.

Widelec, amortyzatory Przetrzeć amortyzatory palcem: suche? W przeciwnym wypadku uszczelniacze amortyzatorów są uszkodzone! ?lady rdzy na amortyzatorach (wycierają uszczelnienia)? Czy widelec płynnie się wsuwa i cofa się z powrotem z tłumieniem?

Przednie koło Czy łożysko ma luz? Koło szarpać obiema rękami prostopadle do kierunku ruchu; powinno być bez luzu! Czy koło toczy się prosto, czy ma bicie?

Koło szprychowe; czy szprychy są naciągnięte prawidłowo? (szprychy ostukać rączką śrubokręta: muszą wszystkie brzmieć jednakowo). Braki w oszprychowaniu? Rdza?

Obręcze nitowane (Honda): nity nie mogą być luźne.

Opona przednia Głębokość profilu min. 1,6 mm. Opona popękana? Właściwa opona do danego modelu? (można porównać z Fahrzeugbrief – przyp. tłum.)

Hamulce przednie Tarcze zarysowane (sprawdzić paznokciem)? Grubość tarczy poniżej grubości minimalnej (zmierzyć śrubą mikrometryczną lub odpowiednią suwmiarką).

Grubość okładzin klocków hamulcowych poniżej znaku zużycia (lub poniżej 4 mm)?

Płyn hamulcowy Stary? (brązowe zabarwienie)

Podstawka centralna Przy postawionym motocyklu koło musi być w powietrzu, inaczej to skrzywiona podstawka albo ogranicznik

Podstawka boczna Musi się sama zamykać albo wyłącznik wyklucza możliwość ruszenia z rozłożoną. Musi być podwójna sprężyna.

Łańcuch, koła zębate Łańcuch daje się wyraźnie do tyłu od koła zębatego naciągnąć? Jeżeli tak: zużyty! Czy łańcuch już jest do końca naciągnięty?

Sprawdzić jak przewija się przy różnych położeniach tylnego koła. Jeżeli różnie: łańcuch zużyty. Niebezpieczeństwo dla łożyskowania wałka zębatki zdawczej skrzynki biegów.

Czy zębatka tylna ma „zęby rekina”? Jeżeli tak, to prawdopodobnie nie tylko ta zębatka, ale i zębatka zdawcza i łańcuch są zużyte.

Wał kardana Nieszczelności w przeniesieniu napędu? Czy tylne koło obraca się bez hałasu i bez zacięć?

Wahacz Przy postawionym na podstawce centralnej motocyklu szarpać prostopadle do kierunku ruchu. Nie wolno wyczuć żadnego luzu.

Amortyzatory Nieszczelny? Funkcjonuje (przy ruchu motocykla do góry nie powinien się zahuśtać)? Rdza na tłoczysku?

Centralny amortyzator Przy postawionym na podstawce centralnej motocyklu szarpać wahacz w górę i w dół. Jeżeli jest wyczuwalny luz to łożyskowania dźwigni są zużyte. Na kołach, przy ruchu motocykla do góry nie powinien się zahuśtać!

Jeżeli dźwignie centralnego amortyzatora są z zewnątrz zardzewiałe i suche, to ich łożyskowania są prawdopodobnie także suche.

Nieszczelności? (użyć latarki)

Tylne koło Ma łożysko tylne luz? Kołem szarpać prostopadle do kierunku jazdy; nie powinno być luzu!

Jeżeli koło szprychowe: czy szprychy są prawidłowo naciągnięte? (szprychy ostukać rączką śrubokręta: muszą wszystkie brzmieć jednakowo). Braki w oszprychowaniu?

Obręcze nitowane (Honda): nity nie mogą być luźne.

Hamulce tył Tarcze zarysowane (sprawdzić paznokciem)? Grubość tarczy poniżej grubości minimalnej (zmierzyć śrubą mikrometryczną lub odpowiednią suwmiarką). Okładziny zużyte?

Hamulce bębnowe: wskaźnik zużycia przy końcu? Jeżeli tak: okładziny zużyte.

Opona tylna Głębokość profilu min. 1,6 mm. Opona popękana? Właściwa opona do danego modelu? (można porównać z Fahrzeugbrief – przyp. tłum.)

Właściwa opona do danego modelu? (można porównać z Fahrzeugbrief – przyp. tłum.)

Ustawienie kół Motocykl postawić na podstawce centralnej, kierownicę ustawić do jazdy na wprost. Z odległości paru metrów głęboko się schylić z przodu patrzeć: Czy koła się pokrywają? Jeżeli nie, to tylne koło jest krzywo przykręcone lub ewentualnie jest skrzywiona rama.

Pod siedzeniem Stan akumulatora (zaciski, poziom elektrolitu, obudowa)? Przewód odpowietrzający założony? Dookoła uszkodzenia elektrolitem?

W jakim stanie są połączenia kabli?



Jazda próbna



Start Sprawdzić zapalanie przy zimnym silniku

Praca silnika, moc Czy silnik czysto wchodzi na obroty i pracuje bez szarpnięć oraz „dziur”? Czy moc jest prawidłowa? Czy została osiągnięta prędkość maksymalna (tylko sprawdzać w odpowiednich warunkach drogowych -   przyp. tłum.)?

Sprzęgło ?lizga się podczas przyspieszania na najwyższym biegu? Jeżeli tak, to musi zostać wyregulowane lub okładziny i/albo sprężyny są zużyte.

Motocykl pełza na pierwszym biegu pomimo całkowicie wciśniętego sprzęgła? Jeżeli tak: sklejone tarcze lub źle wyregulowane sprzęgło albo metalowe tarcze zwichrowane.

Zmian obciążenia Pomocnik jedzie za nami. Jeżeli pod obciążeniem, a więc przy dodaniu gazu, z tłumików wydobywa się niebieski dym to pierścienie tłokowe są zużyte. Odwrotnie, jeżeli przy zmianie obciążenia i podczas hamowania silnikiem (ujęcie gazu) pojawia się niebieski dym to uszczelniacze trzonków zaworów są zużyte (do dupy – przyp. tłum.). Jeżeli przy ujęciu gazu strzela, to może być nieszczelny tłumik (lub cały układ wydechowy, np. mój były Dniepr – przyp. tłum.).

Hamowanie Wielokrotnie hamować raz za razem. Położenie dźwigni w czasie tego cyklu nie powinno się zmieniać/przesuwać.

Podwozie Motocykl ?ciąga w jedną stronę (ewentualnie ostrożnie puścić kierownicę przy szybkości 60 km/h)? Wężykuje przy wysokich prędkościach (zużyte łożyska widelca, wahacza, zużyte opony, ewentualnie także skrzywiona rama)?

Liczniki Czy prędkościomierz i obrotomierz wskazują realistyczne wartości? Drgania wskazówek wskazują na defekty.

Odgłosy Miele się łańcuch? Jeżeli tak: nierównomierna praca (nierównomiernie naciągnięty -przyp. tłum).

Przy napędzie wałem kardana: po twardych mechanicznych odgłosach przy zmianie obciążenia można się spodziewać drogiej naprawy.

Skrzynka biegów śpiewa na ostatnim biegu? Często występuje w silnikach jednocylindrowych. Jeżeli tak, para kół zębatych zużyta.

Silnik brzęczy przy niskich prędkościach obrotowych? Może jest zużyty łańcuch rozrządu lub napinacz łańcucha. Klekocze kosz sprzęgła (hałas znika po wciśnięciu sprzęgła)? Inne dźwięki, które wskazują na inne uszkodzenia (ewentualnie drogie naprawy)?

Czy tłumik jest za głośny? (nigdy  - przyp. tłum.)



Dokumenty



Dowód rejestracyjny Czy numer ramy i silnika odpowiada numerom na motocyklu?

Kiedy jest następny przegląd rejestracyjny?

Książka pojazdu Czy numer ramy i silnika odpowiada numerom na motocyklu?

Ile właścicieli miał wcześniej motocykl? (czy to jest pierwsza książka pojazdu?)

Książka serwisowa Czy są wszystkie przeglądy w niej umieszczone?

Naprawy Jeżeli sprzedawca podaje poważne naprawy: czy są one udokumentowane rachunkami?
 
 
Radzio81 


Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 111
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob Wrz 19, 2009 09:47   

No to chłopie podałeś iście encyklopedyczny zestaw czynności :wink: Jak najbardziej popieram dodam tylko, że kupując motocykl należy zabrać ze sobą osobę, która będzie w stanie ostudzić nasze emocje i obiektywnie spojrzy na moto.
 
 
ogniki 
Wąchacz spalin


Wiek: 44
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 322
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sro Sty 06, 2010 14:02   

Należy sprawdzić czy kierownica jest po właściwej stronie

lub czy manetki nie są pozamieniane :lol:
 
 
Killu 
Tyle go widzieli...


Pomógł: 50 razy
Wiek: 35
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 5241
Skąd: Opole
Wysłany: Czw Sty 07, 2010 00:41   

Z tymi manetkami, to wcale nie musi być takie nieprawdopodobne :wink: W stuntowych maszynach zamienia się Clip-on 'y, żeby pozycja była bardziej wygodna do tych wszystkich wyczynów :wink: Oczywiście Roll-gaz pozostaje po tej samej stronie 8)
 
 
Borys 
Premium User
mistrz OBI


Pomógł: 10 razy
Wiek: 45
Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 2193
Skąd: spod Wrocławia
Wysłany: Czw Sty 07, 2010 01:26   

Zdaje sie ze kiedys angielskie maszyny mialy wlasnie zamienione miejscami dzwignie zmiany biegow z dzwignia hamulca tylnego.. Teraz nie widzialem zeby to stosowano..
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 13