Forum Honda NTV

Ogólne - Projekt "Mikro-Hania" czyli usprawnienia Hondy NTV

andrzejek - Nie Mar 24, 2019 09:01
: Temat postu: Projekt "Mikro-Hania" czyli usprawnienia Hondy NTV
Witam
Ponieważ koledzy dość chętnie dzielą się swoimi usprawnieniami postanowiłem i ja coś na ten temat skrobnąć. Nazwa projektu wzięła się stąd, że głównym bohaterem każdego usprawnienia z projektu jest mikroprocesor. Opisywane rozwiązania są praktycznymi układami zamontowanymi w mojej Hondzie NTV. Pierwszym układem jest usprawnienie pompy paliwa. Został wykonany elektroniczny układ "przerywacza" eliminujący wypalanie się styków i samego mechanicznego przerywacza. Pierwsza wersja układu była dokładnie zamiennikiem oryginalnego układu, czyli 2 przewody zasilające i praca po odpaleniu motocykla. Ponieważ zastosowanie elektroniki umożliwia praktycznie "bezkosztową" modyfikację układu powstała wersja druga "przerywacza" zwiększająca jego funkcjonalność. Został doprowadzony 3-ci przewód podłączony + zasilania po stacyjce co umożliwiło sterowanie pracą pompy. W tym układzie po załączeniu stacyjki pompa dopompuje paliwo przez około 1s czyli wykona około 20 pełnych cykli uzupełniając paliwo w komorach gaźników. Po odpaleniu motocykla pompa przechodzi w tryb pracy stałej i pompuje do momentu napełnienia gaźników. Gdy są pełne wyłącza się do momentu gdy znowu trzeba dopompować. Czyli pracuje w takim cyklu jak oryginalna pompa. "Zgaszenie" motocykla powoduje wyłączenie pompy pomimo załączonej stacyjki. Nie ma też większego problemu aby taki "przerywacz" stał się sterownikiem pompy i zastąpił przekaźnik pompy. Jednak jestem zwolennikiem możliwie jak najmniejszych zmian w oryginalnej instalacji a to z powodu możliwości powrotu do oryginalnego układu. Zamiast fotek pozwoliłem sobie zamieścić filmik https://youtu.be/uv1v8QEkHy0
Pozdrawiam
grad74 - Nie Mar 24, 2019 12:09
:
O, ale to fajne. A czy kolega ewentualnie zajął by się "produkcją" takich płytek? jaki byłby koszy jednej i drugiej?
Emhyrion - Nie Mar 24, 2019 13:15
:
Wielki szacunek za opracowanie i wykonanie.
Ale jak na filmie co chwila coś się "włancza" i "wyłancza" to coś we mnie zaczyna iskrzyć :)
andrzejek - Nie Mar 24, 2019 21:02
:
Witam
Płytka przerywacza będzie jedna gdzie można ustawić czy praca klasyczna czy 3 przewodowa. Na filmiku pokazałem jak projekt się rozwijał stąd dwie wersje. Cenowo to pewnie wyszłoby podobnie jak taki mechaniczny. Kusi mnie jeszcze wyeliminowanie przekaźnika pompy. Z analizy schematu instalacji wynika, że obyło by się wtedy bez żadnej przeróbki. Ot wyciągamy przekaźnik wkładamy wtyczkę trzy przewodową i drugi koniec do pompki.
Pozdrawiam
grad74 - Nie Mar 24, 2019 21:28
:
No pieknie , ale nie byduj napięcia jak Histscok . Za ile Panie się pytam, za ile?
daryjusz - Pon Mar 25, 2019 09:05
:
andrzejek napisał/a:
Witam
Płytka przerywacza będzie jedna gdzie można ustawić czy praca klasyczna czy 3 przewodowa. Na filmiku pokazałem jak projekt się rozwijał stąd dwie wersje. Cenowo to pewnie wyszłoby podobnie jak taki mechaniczny. Kusi mnie jeszcze wyeliminowanie przekaźnika pompy. Z analizy schematu instalacji wynika, że obyło by się wtedy bez żadnej przeróbki. Ot wyciągamy przekaźnik wkładamy wtyczkę trzy przewodową i drugi koniec do pompki.
Pozdrawiam


Widzę, że płytka już gotowa ;] Wyeliminowanie tego przekaźnika rozwiązało by większość problemów przy rozruchu nawet bez samej przeróbki pompy. Z tego co wiem, załączanie pompy jedynie na pracującym silniku to element bezpieczeństwa przy ew. /wypadku wywrotce i rozszczelnieniu układu. - aby paliwo nie było pompowane nawet po zgaśnięciu silnika. Przy podłączeniu "na stałe" jest szansa, że pompa będzie pracować nawet po wyłączeniu hebla zapłonu.
andrzejek - Pon Mar 25, 2019 21:03
:
Witam
Co do ceny to myślę, że dla klubowiczów kilka sztuk w cenie 70 zł plus 6zł za wysyłkę. Co do pracy pompy to względy bezpieczeństwa są priorytetem. Dlatego też przy załączeniu stacyjki pompa sobie dopompuje przez 1s i później czeka aż do momentu uruchomienia silnika kiedy to podejmie pracę. Wyłączy się kiedy nie będzie iskry tak jak oryginalna bez względu na to czy stacyjka i zapłon będzie włączona czy nie.
Pozdrawiam
daryjusz - Pon Mar 25, 2019 21:28
:
1-na sekunda to może być za mało. Wiem, że można kilka razy przekręcić stacyjkę :P W układzie, tj. w motocyklu podłączona do gaźników pompa pracuje wolniej niż na filmiku w "powietrzu" bez obciążenia. Wątpię, że uzyskasz 20 cykli na sekundę, może max 2-3 na sekundę. Dłuższe podtrzymanie chyba było by lepsze, a na pewno nie zaszkodzi - jak będzie ciśnienie, to i tak się sama wyłączy. Oczywiście to tylko sugestia - może moja pompa tak działa (a przynajmniej tak cyka dodatkowy przekaźnik uniwersalny).

PS. w codziennym użytkowaniu ta 1 sekunda i tak wystarczy, pompa w 99% przypadków nie załączy się ani razu nawet po długim postoju (jeśli gaźniki trzymają ciśnienie). Myślę, że te 2-3 sekundy, max 5 sprawdziło by się w każdej sytuacji -na co dzień lub po dłuższym postoju.
stator - Wto Mar 26, 2019 07:47
:
Bardzo mi się podoba podejście do tematu.
Rób przeróbki i modyfikacje, ale tak, żeby zawsze można było wrócić do orygunału.
Ja równirż stosuję tą metodę i dla tego wiele moich pomysłów jest w fazie .....pomysłu....
andrzejek - Sro Mar 27, 2019 22:22
:
Witam
Te 20 cykli należy rozumieć dosłownie. Na "wolnym wybiegu pompy" może to być sekunda. Układ został tak zaprojektowany, że pompa po załączeniu stacyjki ma wykonać 20 cykli dopompowania, jeżeli na sekundę będą 2 cykle zrobi to w 10 sekund.
pozdrawiam
daryjusz - Sro Mar 27, 2019 23:53
:
andrzejek napisał/a:
Witam
Te 20 cykli należy rozumieć dosłownie. Na "wolnym wybiegu pompy" może to być sekunda. Układ został tak zaprojektowany, że pompa po załączeniu stacyjki ma wykonać 20 cykli dopompowania, jeżeli na sekundę będą 2 cykle zrobi to w 10 sekund.
pozdrawiam


Aha, więc teraz wszystko jasne. W praktyce te 20 to raczej aż za dużo, rzadko kiedy pompa cyknie więcej niż 5 razy wpięta w układ zanim ciśnienie paliwa ją wyłączy (testowane). Fajna inicjatywa, dobrze, że na rodzinnym rynku ktoś się wziął za konstrukcję układu "bezstykowego".
andrzejek - Czw Mar 28, 2019 21:33
:
Witam
Z tym układem bezstykowym to jest troszeczkę większy problem. Przekaźnik pompy jest układem elektronicznym, załącza go impuls z cewki a wyłącza, no właśnie przerywacz mechaniczny pompy. Stosując przerywacz elektroniczny bezstykowy, pobiera on cały czas jakiś niewielki prąd. W związku z tym przekaźnik pompy zostanie załączony impulsem z cewki i załączy pompę, która zostanie wyłączona dopiero po wyłączeniu stacyjki. Umknęło mi to przy pierwszej wersji ponieważ praktycznie zawsze wyłączam zapłon i następnie stacyjkę. Dopiero przy drugiej wersji przy sprawdzaniu to wyszło. Dlatego też pompę w takiej wersji trzeba wykonać z pominięciem przekaźnika pompy dokładając sterowanie do samej elektroniki pompy. Stąd wersja pompy 3 przewodowa podłączana we wtyczkę przekaźnika pompy.
Pozdrawiam
grad74 - Pią Mar 29, 2019 16:44
:
No to otwieramy listę chętnych.
1. Grad74
2. ........... ¿
andrzejek - Pią Mar 29, 2019 20:21
:
Witam
Spokojnie, projekt musi być jeszcze dopracowany i przejeżdżony prowadzeniem motocykla mało kto jest zainteresowany ;-)
Pozdrawiam
grad74 - Pon Kwi 01, 2019 10:14
:
Zgadzam się założyć i testować urządzenie , a jeżdżę sporo. Nawet jak się coś skiepści po drodze to sobie poradzę. Co dwóch testujących to nie jeden :)
andrzejek - Pon Kwi 01, 2019 22:14
:
OK mam to na uwadze kolego ;-)

[ Dodano: Nie Kwi 28, 2019 21:26 ]
Witam
Chciałbym przedstawić kolejne usprawnienie jakie zostało wykonane w ramach projektu "Micro-Hania". Jest to wskaźnik poziomu paliwa wraz z przetwornikiem. Największym problemem jest zawsze montaż czujnika tak, żeby jak najmniej ingerować w motocykl. Pomysł nasunął mi opis mocowania czujnika we wgłębieniu wlewu jaki ktoś opisał. Niestety nie mogę sobie przypomnieć ani znaleźć gdzie o tym czytałem. Jeżeli ktoś z kolegów wie to proszę o info. Układ składa się z dwóch elementów programowalnego wskaźnika, oraz samego czujnika, przetwornika. Za wskaźnik służy standardowy 52mm od jakiegoś motocykla, gdzie wymieniono środek zastępując go programowalnym uniwersalnym układem elektronicznym. Wskaźnik umożliwia pracę praktycznie z dowolnym rezystancyjnym czujnikiem położenia (pływakiem). Możemy zaprogramować na ile litrów i co ile wskazanie, oraz poziom zapalenia się kontrolki rezerwy. Co do czujnika poziomu to ze względu na "ciasnotę w zbiorniku" postanowiłem typowy rezystancyjny zastąpić listwą kontaktronową. Dzięki temu zyskałem łatwe mocowanie oraz stosunkowo łatwy montaż przez wlew paliwa. Układ dopiero został zamontowany w Hani więc jak się sprawdzi dopiero sezon pokaże. Podaję link do materiału: https://youtu.be/boCM1VzC_6Y
Pozdrawiam
Malin - Wto Maj 07, 2019 10:07
:
Witam. jestem nowy na forum i nie zabardzo wiem jeszcze jak sie poruszac. Prosze o kontakt w sprawie płytk z elektronicznym sterowaniemi do popmy paliwa od hondy NTV.

[ Dodano: Wto Maj 07, 2019 10:12 ]
Próbowałem pisać na pw do "andrzejek" ale nie wiem dlaczego nie mogę wysłać wiadomości. Cały czas wiadomość jest w zakładce do wysłania. :cry:
mrok31337 - Wto Maj 07, 2019 10:26
:
Malin, zniknie z tej zakładki jak user ją odczyta
andrzejek - Wto Maj 07, 2019 17:05
:
Witam kolego
Ponieważ układ jest dopiero w fazie testów więc jeszcze chwilkę należy poczekać. W tej wersji jest problematyczna w montażu. Powstanie nowa wersja, która będzie wykonana pod kątem samodzielnego montażu.
Pozdrawiam
Malin - Czw Maj 09, 2019 10:22
:
Dziękuję za informację i proszę o kontakt jak będzie gotowe :) .
arthek - Czw Sty 16, 2020 13:33
:
Witam,
Jestem zainteresowany zakupem elektronicznego sterowania pompy paliwa na trzy przewody.