Forum Honda NTV

Problemy techniczne - gaśnie na wolnych jak się rozgrzeje

Wojtas - Nie Lip 31, 2016 21:17
: Temat postu: gaśnie na wolnych jak się rozgrzeje
Witam,
Mam NTV z 2007 roku i ostatnio zauważyłem, że po rozgrzaniu silnika nie trzyma wolnych obrotów. Potrafi zgasnąć przy dojeżdżaniu do skrzyżowania. Przy zimnym silniku wszystko ok. a po rozgrzaniu wolne obroty są bardzo niskie i motocykl gaśnie. Jak odpale i trzymam lekko odkręconą manetkę to wszystko jest ok. Czy można wyregulować wolne obroty? Czy gdzie indziej szukać przyczyny? Na jakimś anglojęzycznym forum wyczytałem, że w USA była jakaś akcja producenta wymiany fajek na świecach i w opis objawów był bardzo podobny, a w manualu po angielsku przy wolnych obrotach napisane "not adjustable" - czyli, że niby nie regulowane.
Pozdrawiam
PSzydlowski - Pon Sie 01, 2016 09:02
:
Raczej obstawiał bym nieszczelność układu dolotowego. Oczywiście warto też sprawdzić stan świec zapłonowych.
Pozdrawiam ...
Wojtas - Pon Sie 01, 2016 21:15
:
Zamówiłem już świece i filtr powietrza. Wkrótce będę wiedział czy to pomoże.
ambikombiwar - Wto Sie 02, 2016 10:03
:
ustawiales zawory? takie objawy na rozgrzanym silniku moga dawac zbyt male luzy.
Wojtas - Wto Sie 02, 2016 20:22
:
Nie ustawiałem zaworów, ale świec i filtra powietrza też nie wymieniałem, więc zacznę od tego. Myślałem o ustawianiu zaworów, ale czy gdyby to były zawory to tylko na wolnych obrotach przy rozgrzanym silniku byłoby coś takiego, czy jakieś jeszcze objawy? wystarczy, że manetka jest delikatnie odkręcona tak ok 1000 obr/min i już pracuje ok.
Gryf - Wto Sie 02, 2016 20:46
:
ambikombiwar dobrze prawi. Prawidłowy luz zaworowy, to podstawa. Przy zbyt dużym luzie nic się wielkiego nie stanie, ale przy mniejszym niż nominalny wypalają się gniazda zaworów. W Twoim przypadku wygląda to na zbyt mały luz. W silnikach OHV (popychacze) luz podczas rozgrzewania się zwiększa, w OHC (łańcuszek rozrządu) - luz luz podczas rozgrzewania zmniejsza się.
Ja w swoich motórach przy podobnych objawach zaczynam najpierw od sprawdzenia luzu zaworowego, potem filtry i układ zapłonowy, na końcu gaźniki :)
Powodzenia. Daj znać po wszystkim jak będzie cacy :)
Sim - Sro Sie 03, 2016 08:41
:
czemu tak dziwnie rozróżniłeś OHC od OHV? przecież zarówno jeden i drugi ma popychacze i jeden i drugi może mieć łańcuch rozrządu. OHC i OHV to tylko miejsce pracy wałka rozrządu, a jego napęd to sprawa niezależna i robi się tak, aby było wygodnie, czyli z reguły OHV napędza łańcuchem, a OHC paskiem.
Ja bym dodał odwrotnie, że przy zbyt dużym luzie, wyklepują się miejsca styku popychacza, a przy zbyt małym wycierają się. Typowym objawem jest mocne osłabnięcie silnika w każdym zakresie obrotów, ale na biegu jałowym jest to najbardziej odczuwalne, bo wtedy silnik jest najsłabszy i niewielkie osłabienie powoduje właśnie już zbyt niskie obroty i gaśnięcie.
Na wyższych obrotach, jak poleje się paliwa to wszystko będzie chodzić - nawet jak wlejesz benzyny ze szklanki.
Kiedyś w sekwencyjnym wtrysku dorabiałem instalację elektryczną i wpiąłem wtryskiwacze na stałe otwarte - czyli wleciało tyle paliwa ile dała radę pompować elektryczna pompa. Silnik odpalił i nawet chodził, ale tylko w zakresie 2500-8000 obr./min z uchyloną bądź otwartą przepustnicą.

Dlatego Wojtas - powinieneś do tego zajrzeć możliwie najszybciej - dla spokojności.
Gryf - Sro Sie 03, 2016 14:28
:
Źle to ująłem. Chodziło mi o laski popychaczy. Tak w OHV wałek rozrządu znajduje się w samym silniku (w bloku). W OHC wałek umieszczony jest w głowicy, napędzany łańcuszkiem lub pasem. Ciekawostką jest Kawasaki W800, którego rozrząd napędzany jest wałkiem królewskim :)


Najważniejsze, to sprawdzić luz zaworów, a potem bawić się w resztę wymian i regulacji.
Wojtas - Sro Sie 03, 2016 22:25
:
Byłem dziś u kumpla i już się wstępnie umówiłem na luz zaworowy, nie był pewien tylko czy będą płytki, czy regulacja śrubami. Szukałem na necie i wydaje mi się, że jest regulacja śrubą, ale pewny nie jestem. Może ktoś robił i wie?
Jak dobrze pamiętam to:
OHV - over head valve - czyli zawory mamy u góry ( a wałek poniżej )
OHC - over head camshaft - wałek rozrządu u góry głowicy ( nie mamy popychaczy )
Co ile ten luz regulujemy?
Po jakim przebiegu świece i filtr powietrza należy wymienić?
Gryf - Czw Sie 04, 2016 08:05
:
Regulacja luzu zaworów i wymiana świec co 12 tys. km. Wymiana filtra powietrza co 18 tys. lub jak jeździsz w środowisku o większym zapyleniu, to częściej.
Sim - Czw Sie 04, 2016 08:10
:
większość silników w dzisiejszych samochodach to OHC lub podwójne OHC i popychacze też tam są - klasyczne lub hydrauliczne.
radzieckii - Czw Sie 04, 2016 08:36
:
Wojtas napisał/a:

OHC - over head camshaft - wałek rozrządu u góry głowicy ( nie mamy popychaczy )

To co otwiera zawory i gdzie reguluje się luz?
Z tego, co pamiętam, to w NTV co 12 tyś. powinno się pokręcić śrubkami. Ja filtr powietrza wymieniam co drugą wymianę oleju.
Michał0775 - Czw Sie 04, 2016 09:18
:
Cytat:
To co otwiera zawory i gdzie reguluje się luz?


Dźwigienki zaworowe. Popychacze są w Harleyach, Junaku, Fiacie 126p i Polonezie.
Sim - Czw Sie 04, 2016 09:40
:
dźwigienki w większości silników są oparte właśnie na popychaczu (dlatego nazywają się dźwigienkami)
ambikombiwar - Czw Sie 04, 2016 16:36
:
zrób je szybko i nie jezdzij bo szkoda silnika :) )

smorawski_m - Sob Sie 06, 2016 19:45
:
Sim w OHC nie ma popychaczy! Dzwigienki opierają się o wałek z jednej strony a z drugiej o trzonek zaworu i tam właśnie jest śrubka do regulacji luzu.
radzieckii - Pon Sie 08, 2016 11:02
:
Media kłamią http://m.auto-swiat.pl/blfzy A jeżeli jakimś cudem w SOHC/DOHC istnieją hydrauliczne popychacze, to co jest ich przeciwieństwem? Mechaniczny?
Wojtas - Pon Sie 29, 2016 20:20
:
No i po kłopocie :grin:
Jednak luz zaworowy. Na przednim cylindrze ssące zawory były podparte - zero luzu, a wydechowe miały jakiś luz ale zbyt mały. Drugi cylinder OK. - bez poprawek. Przy okazji wymiana świac i filtra powietrza. Nie ten motocykl! Teraz wraca przyjemność z jazdy. Potrafiła zgasnąć na skrzyżowaniu lub szarpnąć w zakręcie, szczególnie w górkach. Pozdrawiam Wszystkich i polecam regulację luzu zaworowego :wink:
izywec - Pon Sie 29, 2016 23:07
:
Wojtas,
Dobrze, że jeździłeś dosyć mało bez luzów na zaworach i nie zdążyłeś powypalać przylgni w gniazdach i na grzybkach.
Radziłbym zrobić ponowną regulację po jakichś 2 - 3 tysiącach kilometrów gdy porządnie się poukładają w gniazdach.
PSzydlowski - Wto Sie 30, 2016 06:50
:
Miło słyszeć, że udało się bez kosztowo :)
Pozdrawiam.
Wojtas - Wto Sie 30, 2016 20:18
:
izywec,
masz rację, po 2-3 tys. km zrobię ponowną regulację. Na świecy w tym cylindrze był lekki nagar, więc jeżeli zawory byłe cały czas lekko uchylone to na nich też będzie jakiś nagar, który teraz się musi wyczyścić i wtedy trzeba będzie znów wyregulować. Swoją drogą to fajna robota, tylko że w devolaju rozkręcanie tych plastików trochę upierdliwe :grin:
Pozdrawiam
izywec - Wto Sie 30, 2016 23:31
:
Wojtas napisał/a:
izywec,
...... trzeba będzie znów wyregulować. Swoją drogą to fajna robota, tylko że w devolaju rozkręcanie tych plastików trochę upierdliwe :grin:
Pozdrawiam

No to kup sobie golasa - wróć do NTV - Ja zdejmuję tylko boczki /zapinki/, zbiornik i puszkę filtra. :lol:
Marcc333 - Pią Mar 30, 2018 22:45
:
PSzydlowski napisał/a:
Raczej obstawiał bym nieszczelność układu dolotowego. Oczywiście warto też sprawdzić stan świec zapłonowych.
Pozdrawiam ...


Właśnie dzisiaj zrobiłem pierwsze 50 km. (ok. drugie 50 km. - bo pierwsze późną jesienią po zakupie).
Wymieniłem świece, filtry (w tym paliwa i powietrza) i dzisiaj jak rozgrzał się to właśnie kilka razy mi zgasł na wolnych obrotach.
Przy odkręceniu lekko manetki, jest OK.
Czy to tylko regulacja wolnych obrotów (na zimnym - bez ssania - obroty to ok. 1-1,2 tyś.).
Poradźcie, pomóżcie, please...
ZielonyPL - Sob Mar 31, 2018 10:22
:
Na ciepłym obroty powinny mieć około 1200 rpm. Zobacz ile masz jak się silnik rozgrzeje.
Kobrzak - Sob Mar 31, 2018 11:46
:
Marcc333, a gaźniki regulowałeś? Może masz przytkaną jakąś dyszę i takie cuda się dzieją.
izywec - Czw Kwi 05, 2018 21:14
:
ZielonyPL napisał/a:
Na ciepłym obroty powinny mieć około 1200 rpm. Zobacz ile masz jak się silnik rozgrzeje.

Ja bym spróbował w takim przypadku ustawić na ciepłym 1300 - 1350 obrotów może by pomogło?
Marcc333 - Pią Kwi 06, 2018 21:53
:
Właśnie trochę podkręciłem i zobaczę, może jutro w niedzielę (więcej czasu) po dłuższej przejażdżce co się będzie działo.
mtonio - Nie Lis 18, 2018 18:27
:
U mnie też od pewnego czasu zauważyłem taki objaw, nawet ciężko go odpalić. W maju wymieniałem filtr powietrza, gaźniki czyszczone, wymienione membrany i regulacja. Ale jak chciałem podkręcić obroty to zauważyłem taki wyciek....
https://zapodaj.net/7539ad4e1c2b0.jpg.html

[ Dodano: Nie Lis 18, 2018 18:57 ]
https://www.youtube.com/w...j4#action=share
Krzysztof_nowy - Nie Lis 18, 2018 20:25
:
Co do wycieku - obejmy może nie są do końca dobrze skręcone? Tam na śrubie jest taka tulejka dystansująca. Możesz ją wywalić.
Gdzieś, kiedyś słyszałem, że t może być objaw gniazd zaworów iglicowych, kwalifikujących się do wymiany, ale czy to prawda?

U mnie też był taki wyciek przed oddaniem do mechanika na regulację gaźnika. Mieszanka była za bogata - myślę, ze to mógł być powód (w dodatku synchronizacja była rozjechana, ale to raczej niezwiązane z wyciekiem).

To czyszczenie i regulację robiłeś własnym sumptem czy u mechanika?

Na filmie nie widać jak masz ustawione ssanie. Full, pół, czy w ogóle?
Jak wyglądają świece?
mtonio - Nie Gru 02, 2018 21:08
:
Wszystko robione u mechanika, świece też były w maju wymieniane. W marcu planuje oddać ją do mechanika, który cieszy się bardzo dobrą opinią. Jak mi rozpisze wszystko i dowiem się jaka mogła być przyczyna dam znać na pewno
Akino - Wto Lis 03, 2020 20:51
:
Chciałbym wrócić do tematu - pojawiły mi się w mojej NTV 700 VA z 2006 roku bardzo podobne objawy, jak u autora posta. Po zakupie zrobiłem pełny serwis (zawory, filtr powietrza świece, płyny, nawet klocki hamulcowe i accu). Wtrysk, więc gaźników nie ma. Przejechałem od tego czasu ok. 3.5 tys. km i wszystko było super. Do dziś. Dziś, tak jak zawsze na zimnym silniku obroty biegu jałowego były ok. 1500 i po rozgrzaniu spadały do ok. 1200 jak zawsze. Ale po półgodzinnym postoju wolne obroty "ustabilizowały się" na poziomie 900-1000. Odczuwalnie niskim, tak, że na czerwonym świetle podkręcałęm manetkę, bo bałem się, że zdechnie, choć nie gasł. Za wyjątkiem jednego razu, gdy na luzie dojeżdżałem do skrzyżowania. Podjechałem na CPN, moto postało zgaszone kilkanascie minut i bezpośrednio po uruchomieniu wszystko wróciło do normy. 1200 obrotów, bez tendencji do gaśnięcia. Nawet gdy w korku ponownie osiągnął temperaturę włączania wiatraka. Boję się, że jak coś samo ustąpiło, to samo wróci w najbardziej nieoczekiwanym momencie. Gdyby, jak ktoś sugerował, zaraz po serwisie były za małe luzy zaworowe, to dzisiejsze objawy wystąpiłyby chyba od razu po (złej?) regulacji, a nie 3.5 tys. km później? I nie pojawiłyby się nagle aby ustąpić same po kilkuminutowym postoju?
Aha - na tym samym baku przejechałem w podobnych warunkach ok. 150 km, a objaw jak pisałem, wystąpił nagle, po półgodzinnym postoju, więc raczej ani nie temperatura, ani nie paliwo...Może ktos ma jakiś pomysł?
Ciok - Wto Lis 03, 2020 22:36
:
:???: się nie wypowiem, bo za mało danych, albo brak wiedzy. Jak coś się nie zacznie pierdzielić na dobre to trudno wyrokowac.
Akino - Pon Lis 16, 2020 10:38
:
Dzięki,

Postanowiłem poobserwować, ale się nie powtórzyło. Podejrzewałem zatkany odpowietrznik zbiornika, bo usiłowałem dmuchać w rurkę (tę najbardziej z tyłu z tych trzech sterczących po lewej stronie pod silinikiem) i odniosłem wrażen ie, że jest zatkana. Ale chyba niemożliwe, żebym mógł w ogóle jeździć bez sprawnego odpowietrznika.

Pozdr.
A.
aroxe - Czw Lis 26, 2020 12:04
:
Jeżeli nie wiesz czy odpowietrznik jest dobry, a moto zawsze gaśnie po rozgrzaniu to po prostu odpal moto z otworzonym wlewem paliwa.
Ja natomiast sugeruję jeszcze raz sprawdzić zawory, bo gaśnięcie po rozgrzaniu to najczęstszy objaw zbyt małego luz zaworowego na zaworach wydechowych. Nie wiem czy robiłeś tę akcję sam, ale jeżeli nie, to może mechanikowi nie chciało się gimnastykować z tym trudno dostępnym zaworem od frontu motocykla, przy chłodnicy i go pominął?
Akino - Czw Lis 26, 2020 13:05
:
Dzięki,

Luzy regulował mechanik w autoryzowanym warsztacie (przy okazji innych czynności serwisowych) - sam bym się tego nie podjął :razz: . Ostatnio wyjeździłem (na dwa razy)ok. 3/4 zbiornika - od pełnego - bez otwierania i objaw się nie powtórzył. Niepokoiło mnie tylko troszkę to, że rurka odpowietrznika sprawiała wrażenie zatkanej - nie miałem siły w płucach aby w nią dmuchnąć - zupełnie, jakby była zablokowana na głucho. Ale z drugiej strony gdyby nie było sprawnego odpowietrznika, to przy pełnym i zamkniętym zbiorniku daleko bym chyba nie zajechał?