Forum Honda NTV

Ogólne - Zakup motocykla - schemat postępowania.

GhoustDragon - Nie Cze 22, 2014 09:48
: Temat postu: Zakup motocykla - schemat postępowania.
Zapewne co jakiś czas każdy z Nas stoi przed dylematem kupna/zmiany maszyny. Bardzo często na forum zadawane są różne pytania na co zwrócić uwagę itd. Pozwoliłem sobie zatem zamieścić schemat postępowania przy kupnie moto. Może komuś się przyda/pomoże - jak nie to można usunąć.

Jak coś to proszę modów o przesunięcie i podpięcie tematu żeby zawsze był "na wierzchu".

Taki schemat postępowania, przy zakupie moto.


Oględziny zewnętrzne:

- ogólny wygląd motoru

- lakier - rysy, odpryski, zmatowienia, czy oryginalny

- chromy - rysy, odpryski,

- kanapa - rozdarcia i inne uszkodzenia, mocowanie

- sakwy - j/w

- oparcie - j/w

- rama - spawy, pęknięcia, lakier oryginalny, wszelkie podmalowania itd...

- rama - na ile to możliwe sprawdzić czy prosta

- główka ramy - luzy

- opony - przód/tył stan bieżnika, tył jak zdarty, ciśnienie

- obręcze kół - stan ogólny, czy nie mają bicia, luzy na łożyskach

- układ hamulcowy - stan klocków i płynu, wycieki, skuteczność na postoju - przy okazji praca zawieszenia widelec/wahacz, widelec- wycieki

- wycieki oleju z silnika / kardana , ogólna czystość, stan oleju w silniku

- układ paliwowy - czystość, szczelność, wycieki i zawilgocenia, gaźniki

- filtr powietrza - stan

- układ wydechowy - wizualnie stan, mocowanie, rdza, przepalenia, kolanko, końcówka rury (kolor, olej)

- akumulator - stan płynu, data produkcji

- świece - rodzaj świec, wygląd - warto poświęcić chwile i wykręcić - przy okazji idealnym było by sprawdzić ciśnienie na cylindrach

- linki - stan linek, czy chodzą płynnie bez zacięć (sprzęgło, gaz, inne)

- manetki i klamki - rysy, wygięcia

- mocowanie zegarów, stacyjka, migacze, lampa przód/tył , lusterka - rysy, pęknięcia inne uszkodzenia

- tabliczka znamionowa - oględziny, zgodność z dowodem rejestracyjnym i numerem na ramie

- elektryka - sprawdzić wszystkie kontrolki i światła , migacze, światło stop, obejrzeć kable i połączenia oraz ich mocowanie

- elementy gumowe np. podnóżki - stan, zużycie , oryginalne (stare) czy nowe

- stan wszystkich śrub i nakrętek, czy oryginalne, ślady uszkodzeń/odkręcania

- narzędzia (klucze) - zestaw fabryczny


Odpalamy silnik:

- rozruch zimnego silnika - najlepiej nie odpalany od rana

- łatwość rozruchu, ssanie, podejrzane dźwięki, układ wydechowy

- jeszcze raz sprawdzamy wszystkie światła i kontrolki

- sprawdzamy jak bierze sprzęgło

- wkleszczanie jedynki i luzu

- warto obejrzeć motor czy coś nie jest luźne, czy nadmiernie nie drga itd...


Jazda próbna:

- na pierwszych metrach warto wstępnie sprawdzić skuteczność hamulców co by nie było niemiłej niespodzianki

- zmiana biegów w górę i w dół , zero

- sprzęgło

- w czasie jazdy ściąganie motoru na boki

- zakręty prawo/lewo

- hamulce

- przyśpieszanie - płynność, warto znać takie dane jak maksymalny moment obrotowy i obroty przy maksymalnej mocy

- obciążenie silnika np. pod górę na wysokim biegu

- praca silnika na wolnych obrotach

- stuki, szumy i inne podejrzane dźwięki

- kolor spalin, plucie oleju z wydechu


Dobrze zagrzać silnik!

Gasimy i ponownie odpalamy


- odpalanie gorącego silnika - łatwość rozruchu

- jeszcze raz szczelność układu wydechowego


Po zgaszeniu:

- macamy bębny - temperatura

- silnik - wycieki, inne nieszczelności

- kardan - j/w

- układ paliwowy - j/w

- układ hamulcowy - j/w

- widelec- wycieki


Dokumenty i inne:


- kluczyki 2 kpl. oryginalne

- książka serwisowa - wpisy

- brief

- dowód rejestracyjny

- Karta pojazdu

- OC

- PCC-3 (PCC-1) jeżeli był płacony

Sprawdzić wszystkie wpisy, zgodność rocznika , pierwsza rejestracja, numer ramy, wpisy w książce serwisowej kilometry i daty, poprzedni właściciele i ich ilość


Zapytać sprzedawcę:

- kiedy i jakie robił przeglądy / naprawy (czy ma rachunki)

- jaki olej jest w silniku i kiedy zmieniany, ile ma przejechane km

- jakie świece (data wymiany, km )

- kiedy była regulacja / synchronizacja gaźników

- akumulator

- jakie miał problemy z motorem itd...


Warto przygotować sie do zakupu i poczytać o danym motorze , dane techniczne, roczniki i wyposażenie, materiały eksploatacyjne, nr. VIN - rocznik, itd...



Nie jestem mechanikiem i to taka moja prywatna amatorska lista, ale być może komuś się przyda

Żeby określić stan motoru trzeba się trochę na tym znać, a najlepiej zabrać ze sobą bardziej doświadczonego kolegę lub mechanika - kogoś kto się zna i w razie potrzeby ostudzi nam gorącą głowę.
snajper-psg1 - Nie Cze 22, 2014 17:20
:
A ja mam pytanie - jak sprawdzić czy rama jest prosta i czy ewentualnie motocykl ściąga na boki?
Jak miałem jeszcze dwusuwa nie było problemu - po rozpędzeniu się i wkręceniu silnika na obroty puszczało się kierownicę i obserwowało motocykl, ale co w przypadku v-twina który mocno hamuje silnikiem?
wagi - Nie Cze 22, 2014 17:41
:
Na zrzucić na bieg jałowy i sprawdzić ? Chociaż wibrację i lekka asymetria wagi wpływa lekko na tor jazdy

Lista bardzo szczegołowa - dla mnie ciut za dokładna np nie wyobrażam sobie by u sprzedawcy demontować bak celem sprawdzenia stanu filtra powietrza
Alan - Nie Cze 22, 2014 19:32
:
Bez przesady z tym hamowaniem silnikiem, można normalnie puścić kierę jadąc na biegu.
sladek - Wto Lip 01, 2014 23:44
:
Teraz to ja bym dodał jako obowiązkowe sprawdzenie motocykla na stronie https://historiapojazdu.gov.pl/historia-pojazdu-web/

Bardzo fajnie że to zaczyna funkcjonować.
snajper-psg1 - Sro Lip 02, 2014 16:33
:
Alan napisał/a:
Bez przesady z tym hamowaniem silnikiem, można normalnie puścić kierę jadąc na biegu.

To chyba u mnie jest coś dziwnie i mocno hamuje :) Znalazłem jednak sposób - wolne obroty można podkręcić dźwignią ssania i wtedy nie ma problemu.
Killu - Sro Lip 02, 2014 18:18
:
snajper-psg1 napisał/a:
nalazłem jednak sposób - wolne obroty można podkręcić dźwignią ssania


Tym sposobem daleko nie zajedziesz niestety :/
Waski - Czw Lip 03, 2014 04:59
:
sladek, fakt funkcjonować zaczyna z tym że jak ktoś nie ma kasy na nowszego sprzęta to i tak nie sprawdzi bo chyba dopiero od dwóch lat motocykle, auta itp są rejestrowane w systemie. Aczkolwiek mogę się mylić, nie mniej opcja bardzo fajna z tym sprawdzaniem :)
sladek - Czw Lip 03, 2014 08:34
:
Waski, sprawdź swój to będziesz wiedział jak działa :)
Ja mam 2007 i wszystkie dane tam siedzą, od daty produkcji do dziś.
Nie widzę przeglądów z przed 2012 ale info o właścicielach jest:)
Waski - Czw Lip 03, 2014 12:51
:
sladek, a pokusiłeś i chyba sprawdzę :P generalnie napisałem "aczkolwiek mogę się mylić", więc i może się mylę :P
Toma311 - Czw Lip 03, 2014 21:55
:
Ja sprawdziłem właśnie i prawie wszystko gra - prawie, bo choć polisa jest aktualna, tam nic o niej nie wiedzą...
aftys6 - Sob Lip 05, 2014 16:01
:
Sladek wg tej storny, w moim motocyklu zgadza się nr rej z numerem VIN, jezeli chodzi o :
ubezpieczenie - brak danych
przegląd - brak ;p (a robiony był miesiąc temu)

I jak wierzyć takiej stronie ??
Ktoś poprosi mnie mailowo o nr vin i nr rej, wyśle a człowiekowi pokaże ze maszyna nie ma przeglądu i najprawdopodobniej ubezpieczenia.
Alan - Sob Lip 05, 2014 17:12
:
Ja na tej stronce sprawdzałem niedawno swoją NTV i całe szczęście, bo okazało się, że nie miałem przeglądu od września :shock:
Puzon - Nie Lip 06, 2014 17:05
:
Ja sprawdziłem i wszystkie informacje są :mrgreen: i wszystko się zgadza :mrgreen:
Killu - Wto Lip 08, 2014 08:16
:
Pewnie sporo zależy od stacji diagnostycznej na której załatwia się takie sprawy :)
radzieckii - Pią Lip 11, 2014 08:54
:
W oponach warto zerknąć na DOT. Jak nie ma wału, to łańcuch też kilka złotych kosztuje ;)
RedGuy - Nie Lis 09, 2014 10:49
:
Wyniuhałem na innym forum temat "Miny z ogłoszeń"
http://forum.scigacz.pl/v...der=asc&start=0
Jest tylko problem z wyszukaniem konkretnego modelu bo min u nas bez liku. Może warto by założyć dział odnośnie takich pojazdów z niespodziankami i podzielić go np. na pojemności czy marki by wyszukiwanie było łatwiejsze, a i wpisywanie nr vin głupie by nie było. Każdy z nas prędzej czy później będzie potrzebował tych wiadomości. Oszczędzi nam to niepotrzebnych wycieczek do pojazdów w "BDB STANIE" a i pytać w koło o opinię nie będzie trzeba bo wszystko w jednym miejscu będzie.
cresida - Nie Lis 09, 2014 19:44
:
Jest to dobra droga uczciwości, ale czy uważasz że mając taki motocykl ktoś napisze że jest coś z nim nie tak, albo sprzedawca napisze złą opinie o swoim egzemplarzu ? .
Nigdy nie spotkałem się z takim ogłoszeniem lub informacją od właściciela, dopiero jak jesteś na miejscu to okazuje się jak jest naprawdę i czy sprzedawca jest wiarygodny. Większość decyduje się na zakup z powodu pięknego opisu lub ma już dosyć szukania tego jedynego a cena mu odpowiada. I właśnie m. in. z takich forum dowiadujemy się co w lesie piszczy i komuś uda się kupić wiarygodne moto ale i nie zawsze. Jest to dobra strona i na pewno więcej ludzi do niej zagląda niż tu więc powinna być na początku tematu lub powinien być odnośnik do tej strony w oddzielnym temacie i tam powinniśmy robić wpisy.
RedGuy - Pon Lis 10, 2014 00:44
:
Normalne że nie chodzi mi o dział "sprzedam" bo jak ktoś chce opylić to do bubla się nie przyzna myślałem raczej o dziale z opiniami badanymi przez niedoszłych nabywców ku przestrodze dla innych zainteresowanych.
Można by wpisywać i w tamtym forum problem jest tylko z wyszukiwaniem bo relacje z ogłoszeń nie są segregowane i szukając konkretnych modeli czy pojemności siłą rzeczy musimy przejrzeć wszystkie do tego sporo jest linków z alledrogo czy olx które z czasem wygasają i zostaje suchy opis bez zdjęcia a nieraz bez danych z ogłoszenia.
Killu - Pon Lis 10, 2014 19:01
:
Jak znam życie, to nikt i tak nie będzie przeglądał tych postów.
BartekOpole - Pon Lis 10, 2014 19:21
:
Dokładnie tak jak pisze Kamil. Poza tym nie wiem czy taki wątek jest zgodny z regulaminem forum. Żeby się potem nie okazało że jeden z drugim będą uważali że "naruszono ich wizerunek" to śliski temat i dość subiektywny.
RedGuy - Pon Lis 10, 2014 20:01
:
Ok to tylko luźna propozycja :razz: .
Kobrzak - Pon Lis 10, 2014 21:36
:
Wielu już tu pisało u kogo warto kupować, również o kupcach sprowadzających sprzęty na zamówienie - lepiej skupić się na pewniakach i trzymać się takich ludzi:)
Następnym razem(o ile w ogóle zmienie) sam chyba zakupię moto u kogoś takiego, lub od kogoś znanego z forum. A jeśli kupował bym inne moto to wszedł bym na forum danego modelu i tam szukał.

Pozdro
Arkadio - Sro Lis 12, 2014 11:59
:
Ja mam fajną check listę. Jakiś tam Kolo kiedyś opowiadał, że to z serwisu autoryzowanego, że wg niby tego dokonują przeglądów i oceny stanu technicznego....

Mam nadzieje, że Wam się przyda! :)

https://drive.google.com/file/d/0BzaBi9mOG0FYSEpGVktzdkwybDQ/view?usp=sharing
Killu - Sro Lis 12, 2014 13:34
:
Osobiście uważam, że nie ma na tym świecie pewniaków. W czasach, kiedy NOWY motocykl (bez przebiegu) zakupiony w salonie może się okazać egzemplarzem po testach reporterskich na torze zakończonych szlifem (o czym nikt w salonie rzecz jasna nie powiedział [bo może nawet faktycznie nie wiedział - nie wnikam])... Mnie już chyba nic nie zdziwi :(

Nawet autoryzowane salony potrafią cofać przebiegi swoim motocyklom. Pewien krakowski salon chciał wziąć od jednego z moich klientów motocykl do sprzedaży komisowej. Faktycznie bardzo ładny i zadbany sprzęt, tylko z przebiegiem na liczniku w okolicach 90 tys. Goście bez owijania w bawełnę powiedzieli wprost, że z chęcią go u siebie postawią, ale skorygują licznik do 30tys :(
bbruda - Sro Mar 18, 2015 09:15
:
Arkadio, doskonala lista, wlasnie czegos takiego szukalam :)

[ Dodano: Sro Mar 18, 2015 15:09 ]
To ja jeszcze moze tylko dodam, ten poradnik w jezyku ang. http://homepage.ntlworld....ilsBikes94.html
zostaly tam wymienione specyficzne bolaczki NT650V & NT700V
beesting - Sro Wrz 09, 2015 15:36
:
GhoustDragon - świetna lista!
Torba - Pon Paź 05, 2015 21:52
:
Można jeszcze dodać jeden prosty test. Silnik zgaszony, wbity najwyższy bieg i próba powolnego pchania. Silnik V2 łatwo obczaić czy ma dobra komprechę i jednakową mniej więcej na obu cylindrach. Oczywiście inne punkty jak najbardziej ważne.
a generalnie to ja najwyżej pomogę komuś w zakupie raz na ruski rok bo sam kupuję, jeżeli kupuję :) Zupełnie inaczej. Najlepiej dla mnie jest gdy moto ma papierowo udokumentowany przebieg. Sprzedającemu dobrze patrzy z gęby, w oczach widac głod wiedzy technicznej co poświadcza widok na sprzęt który zamierzam kupić. Nie ukrywam że bardzo tanio :mrgreen:
Sprzęt może być pod postacią ramy z kołem a reszta w kartonach i workach. Byle na oko wyglądało że wszystko jest. Tak miałem z Suzą (pomyliłem się o jedno listerko). Sprzęt może być akurat serwisowany od bliżej nieokreślonego czasu (kilka lat np.) ale właśnie głód wiedzy zatrzymał postęp w robotach. Tak miałem z Hondą CBR albo sprzęt najpierw trzeba wyrywać z badyli które go obrosły przez kilka lat.
Tak miałem z NTV :mrgreen: