Forum Honda NTV

Problemy techniczne - Po synchronizacji gaźników moto wariuje

mayor92 - Pią Lut 21, 2014 10:01
: Temat postu: Po synchronizacji gaźników moto wariuje
Witam serdecznie.

Mam taki problem, jakiś czas temu zabrałem się za serwis przed sezonowy. Zajrzałem do zaworów( wszystko było ok), sprawdziłem membrany( są całe, nie przykleiły się), ustawiłem mieszankę paliwową na 2 i 1/4, oraz zrobiłem synchronizację gaźników, wymieniłem olej, świece(NGK DPRE8A-9). Wydawało mi się że wszystko jest ok. Natomiast kilka dni później polatałem jakieś 100km i zauważyłem, że moto na wolnych obrotach faluje(na liczniku skacze wskazówka o jakieś 200 obrotów oraz słychać, że nie równo pracuje). Wymieniłem króćce ssące, wyczyściłem przepustnice, sprawdziłem czy linka się nie przycina i nic się nie zmieniło... Faluje jak jest założony air box z filtrem jak i bez. Macie jakieś pomysły gdzie szukać? Ja już nie wiem czego szukać i co sprawdzać...
Killu - Pią Lut 21, 2014 10:26
:
Trzeba będzie synchro poprawić. Nie zawsze dobrym rozwiązaniem jest kierowanie się wartościami z książki. Jeżeli nie masz zegarów, to zrób u-rurkę i tłumiki.
mayor92 - Pią Lut 21, 2014 10:28
:
Synchro poprawiane po wymianie króćców, na wakuometrach. Chyba, że waku są popsute..

A co do mieszanki to ustawiłem na 2 i 1/4 a później jeszcze lekko skorygowałem bo świece były zbyt białe.
Killu - Pią Lut 21, 2014 10:49
:
A sprawdzałeś gniazda i linkę ssania? Czasami to tam jest problem.
mayor92 - Pią Lut 21, 2014 12:09
:
Linka sprawdzona. A co do gniazd to sprawdze kompresje. ile powinno byc mniej wiecej?
Killu - Pią Lut 21, 2014 12:37
:
Chodziło mi o gniazda, gdzie siedzą końcówki linki.

Co do samej kompresji, to nie wiem, jaki masz motocykl... Myślę, że najlepiej sprawdzić serwisówkę. Moja po wymianie pierścieni (o ile mnie pamięć nie zawodzi) pokazywała coś pod 13 bar.
mayor92 - Pią Lut 21, 2014 13:15
:
Aaa, to patrzylem, sa czyste. Zadnego osadu, linka sie nie blokuje.

Mam Deauville 650 z '98.
romcio - Pią Lut 21, 2014 15:54
:
wykręcaj śruby mieszanki do póki obroty silnika będą wzrastały. Może to być nawet 3,5 -4,5 obrotu.
pozdrawiam
radzieckii - Pią Lut 21, 2014 18:49
:
A otwory pod wakuometry zaślepione? Weź jakiś dezodorant, odpal moto i obleć całe gaźniki dookoła. Jak od psikania w jednym miejscu wzrastają obroty, tzn. że tam łapie lewe powietrze. Sprawdź też ssanie. Miałem tak w jednym moto, że dźwignia ssania działała przód- tył :wink:
mayor92 - Pią Lut 21, 2014 20:05
:
Romcio- ale wykrecac i co dalej? Jak przestana rosnac to przestac, ustawic wolne obroty i zrobic synchro czy co?

Radzieckii- W jakim sensie przod-tyl dzialalo ssanie? :>
I gdzie jeszcze moze lapac lewe powietrze jak nie przez krocce?
Otwory zaslepione.
romcio - Pią Lut 21, 2014 20:33
:
W starszych maszynach silniki są troszkę bardziej zużyte niż nowe. Te 2,5 obrotu to ma maszyna nowa. W afrikatwin odkręcają te śrubki nawet do 4,5 obrotu wtedy silnik dostaje odpowiednią mieszkankę na wolnych obrotach i równo pracuje. Zrób tak:
Wykręć śrubki na 2,5 obrotu w każdym gaźniku. Ustaw obroty na jakieś 1200 Następnie na jednym gaźniku wykręć śrubkę o 0,5 obrotu więcej i zobacz czy obroty wzrosły. jeżeli tak to znowu wykręć o 0,5 obrotu i tak długo aż przestaną rosnąć/zaczną spadać. (zawsze chwilke odczekaj) Jeżeli dojdziesz do momentu, że obroty przestaną rosnąć albo już zaczną delikatnie spadać wkręć śrubkę o 1/4 obrotu. I ten gar masz ustawiony.
Zrób to samo na drugim garze. Jeżeli masz jednakową kompresje na cylindrach to różnica obrotów nie powinna się różnić o jakies 1/4 obrotu max 0,5 obrotu.
Następnie zrób synchro gaźników i będzie równo chodził.
To co opisałem odpowiada dość dokładnie ustawieniu do świecy colourtune.
pozdrawiam.
mayor92 - Pią Lut 21, 2014 21:37
:
Dzięki "romcio".
Jutro sprawdze i dam znać.

Tutaj filmik z wczorajszej synchronizacji po zamontowaniu nowych króćców.

https://www.youtube.com/w...eature=youtu.be

Na obrotomierzu widać, że silnik przez chwile pracuje normalnie a po chwili tak jakby "łapał oddech" i orboty podskakują...
romcio - Pią Lut 21, 2014 21:52
:
Nie ma tragedii z tym falowaniem. Może jeszcze być wina luzu na ośce przepustnicy delikatne może zasysać lewe powietrze przez właśnie tą ośkę. Ale wzbogać najpierw mieszkankę tak jak napisałem powyżej myślę, że będzie poprawa i silnik zacznie troszkę bardziej miękko pracować, mniej stukowo będzie spalał. Dobrze ustawiona mieszkanka zapewnia silnikowi miękka pracę.
mayor92 - Pią Lut 21, 2014 22:06
:
Jak się rozgrzeje jazdą to bardziej faluje.

Jeśli chodzi o ośkę, to da się z tym coś zrobić?
Spróbuje pokręcić tymi śrubami od regulacji mieszanki i dam znać.

A mam pytanie, w zeszłym sezonie było tak, że lewy gaźnik reagował na każdą zmianę mieszanki a prawy praktycznie wcale. Jak robiłem przy moto, to przedmuchałem kompresorem i nie wiem czy coś się zmieniło. Więc gdyby dalej nie reagował to co zrobić? Trzeba rozbierać gaźniki czy o co może chodzić?
sladek - Pią Lut 21, 2014 23:47
:
To łapie lewe powietrze, zrób test jak radzi Radziecki.
mayor92 - Pią Lut 21, 2014 23:57
:
Po czym wnioskujesz ze lapie lewe powietrze? Po tym ze jak sie polata to barfziej faluje czy po tym ze krecenie srua mieszanki nie wplywalo na obroty?

Jeśli bedzie czas jutro to zrobie. Ale gdzie jeszcze moze lapac lewe powietrze? Gaznik nieszczelny? Pytam bo po prostu sie na tym nie znam.
sladek - Sob Lut 22, 2014 01:34
:
Brak reakcji na regulację + wyższe obroty na ciepło + ruszane gaźniory.
Nie wiem czemu ale często tak się dzieje w nt/ntv, przy składaniu coś nie wychodzi.
Bylo nawet na forum kilka razy.
izywec - Sob Lut 22, 2014 23:57
:
mayor92 napisał/a:
Jeśli chodzi o ośkę, to da się z tym coś zrobić?
Spróbuje pokręcić tymi śrubami od regulacji mieszanki i dam znać.

A mam pytanie, w zeszłym sezonie było tak, że lewy gaźnik reagował na każdą zmianę mieszanki a prawy praktycznie wcale. Jak robiłem przy moto, to przedmuchałem kompresorem i nie wiem czy coś się zmieniło. Więc gdyby dalej nie reagował to co zrobić? Trzeba rozbierać gaźniki czy o co może chodzić?


Pomijając ciągłą eksploatację Junaka z gaźnikami samochodowymi walczyłem od Syreny 104 w 1968 do Fiata 125 P /koniec rok 1988/. Moje doświadczenia są takie: Wyrobienie na osiach przepustnicy to praktycznie wymiana gaźnika bo naprawa to praca zegarmistrzowska i na ogół nieskuteczna /tulejowanie korpusu i nowe osie/ - mało kto to potrafi i ma odpowiednie maszyny.
Jak silnik /u Ciebie cylinder/ nie reaguje na śrubę mieszanki to praktycznie na 100% zatkane są wyloty otworków mieszanki wolnych obrotów w korpusie pod tarczkami przepustnicy /z reguły są dwa otworki aby przy otwieraniu było płynne przejście obrotami na dyszę główną/ - może być też zatkana dysza wolnych obrotów lub kanał za nią /to mało prawdopodobne/.
Powodzenia w naprawie!
mayor92 - Wto Lut 25, 2014 22:40
:
Jest jeszcze jeden problem, tzn. jak moto jest na luzie i trzymam manetkę odkręconą tak żeby kręciło do ok 2tys. obrotów to przez chwile trzyma obroty a później spada na chwile. I znowu wskakuje na 2 tys. Wiecie o co może chodzić? Świece? Kable? Pompa? Gdzie szukać? :(
sladek - Sro Lut 26, 2014 07:57
:
Sprawdzałeś to lewe powietrze?
mayor92 - Sro Lut 26, 2014 08:47
:
Lewego powietrza raczej nie lapie a na pewno nie w znacznej ilosci....
mrok31337 - Sro Lut 26, 2014 09:23
:
Ilość nie ma znaczenia.
mayor92 - Sro Lut 26, 2014 12:10
:
Czyli nadal najbardziej prawdopodobne jest lewe powietrze? A jesli to nie to, to gdzie szukac?
radzieckii - Sro Lut 26, 2014 14:45
:
Ssanie?
grzybol - Sro Lut 26, 2014 19:10
:
Świece i kable, raczej nie mają tutaj wpływu.
Doszukiwałbym się w powietrzu i paliwie.
Ale jeśli padała by wydajność pompy, to byłoby to odczuwalne podczas wysokiego obciążenia, czyli 5 bieg, niskie obroty i odkręcenie na opór rolgazu. Wówczas powinno być zawahanie silniczka, takie zdławienie- wówczas pompka paliwa.

Osobiście, problemu doszukiwałbym się w gaźniku.
mayor92 - Sro Lut 26, 2014 19:32
:
W takim razie pompa paliwa odpada.
Skoro świece i kable nie, no to zostaje paliwo/powietrze. Więc albo łapie lewe powietrze jeszcze gdzieś albo zatkane dysze tak? Czy jeszcze jakieś możliwości? Kończą mi się pomysły...
romcio - Sro Lut 26, 2014 19:38
:
prubowałesc odkrecic srubki mieszanki wolnych obrotów?
mayor92 - Pią Lut 28, 2014 23:35
:
Sprawa falowania rozwiazana. Nie wiem czy ostatecznie ale teraz nie faluje. Problemem byla mieszanka paliwa.
Tyle ze roznica miedzy gaznikami to ponad jeden obrot sruby... ale tylko wtedy przestalo falowac, teraz kazdy minimalny obrot sruby mieszanki powoduje znowu falowanie.. synchro zrobione jeszcze raz.

Z czego moze wynikac taka roznica? Kompresja taka sama na obu cylindrach, gazniki wyczyszczone, lewego powietrza nie lapie( cale gazniki w kolo psikalem plakiem i obroty nie rosly).

Romcio- krecilem sruba mieszanki ale praktycznie moglem wykrecic srube i obroty rosly caly czas. Wykrecilem obie sruby na 5 obrotow ale obroty dalej falowaly chociaz waku pokazywaly prawie takie same wartosci..

Macie jakies rady, sugestie?

Dzieki wszystkim za pomoc
romcio - Sob Mar 01, 2014 05:36
:
Powodem falowania, takiego jak ty miałeś (pokazałeś na youtube) jest sutkowe spalanie. Charakteryzuje się ono tym że zapłon mieszkanki jest gwałtowny i za każdym razem przebiega z różną prędkością co prowadzi do wahań obrotomierza. Ta śruba, gdy ją wykręcasz powoduje większe podciśnienie w kanale gaźnika odpowiedzialnym za dopływ mieszanki do cylindra (przy zamkniętej przepustnicy). Wykręcając ją zmniejszasz opór przepływu, a tym samym napływa więcej paliwa z powietrzem przy zmianie ich proporcji, ale do pewnej wielkości bo dysza wolnych obrotów nie puści więcej paliwa niż może (pozwala na to wielkość otworu).
Tak więc na ucho można bardzo dokładnie ustawić gaźnik. Wykręcając te śrubki w gaźniku obroty będą rosły do pewnego momentu, aż mieszanka dojdzie do "za bogatej" wtedy zacznie się inny rodzaj spalania charakteryzujący się to tym ze obroty zaczynają opadać.
Z mojego doświadczenia, a ustawiałem sporo gaźników wynika, że bezwładność jej jest duża. Podam przykład. Ustawiając gaźnik na świecy colourtune wykręcasz tą śrubkę tak długo aż spalanie będzie "czerwone" ( w naszych motorkach może to dość aż do 5,5 obrotu i nie spotkałem się żeby było mniej niż 3,5) i następnie wkręcasz ją, aż będzie odpowiedni kolor (niebieski) bez bieli. Jeżeli chcesz zobaczyć jaki to kolor zapal kuchenkę gazową (zobacz kolor płomienia zakładam ze masz dobrze ją ustawioną) i jego stabilność temperaturową.
Wracając do twojego tematu jeżeli cały czas obroty Ci rosną przy wykręcaniu to dalej masz źle ustawione gaźniki pomimo tego ze już nie falują, silnik nie rozwija pełnej mocy. Może się tak zdarzyć, że nie udaje się znaleźć tego czerwonego płomienia bo śrubki już nie da więcej wykręcić. Powodem tego przeważnie jest: lewe powietrze, brudna, zatkana (częściowo) dysza wolnych obrotów lub kanały doprowadzające, za niski poziom paliwa w komorze pływakowej (brak pełnego zanurzenia dyszy wolnych obrotów w paliwie). Wnioskuję, że skoro wykręciłeś o 1 obrót więcej i przestał moto falować to raczej masz szczelny układ dolotowy.
Jeżeli chodzi o poziom paliwa w komorze pływakowej to ważne jest to, aby dysze były zanurzone w paliwie. Wiem ze serwisówka podaje ile ma być mm, ale tak naprawdę robi się to inaczej (ustawia się poziom do takiej specjalnej rurki w taki sposób aby dysze były zanurzone w pełni. Pamiętaj że dysza główna jest zanurzona głębiej niż wolnych obrotów, ale obie musza być zanurzone w paliwie w taki sposób, aby bezwładność napełnienia zapewniała ciągłe zanurzenie dysz w paliwie. Jak ustawisz za duży poziom to paliwo wypłynie przez ten króciec pod gaźnikiem. Służy on do spuszczenia paliwa z gaźnika oraz do odprowadzenia nadmiaru z komory. Więc jak ustawisz za wysoki poziom to po prostu będzie ciekło paliwo. Kanały dolotowe w gaźniku najlepiej przedmuchać po jego rozebraniu, sprężonym powietrzem ciśnienie jakieś 6-8bar kilkukrotnie w dwie strony.
pozdrawiam
mayor92 - Sob Mar 01, 2014 08:36
:
Coz za eleaborat :)

Nie bardzo wiem jak sie ustawia poziom plywakow. Mam nadzieje ze znajde jakies filmiki na YT.
Ale jaki poziom powinien byc, o jaka rurke chodzi?
I gdzie tych kanalow dolotowych szukac?

Dysze byly umyte i wydmuchane kompresorem. bylo widac ze otworki sa czyste. Lewego powietrza jak juz mowilem nie lapie. Nie posiadam swiecy color tune. I nie mam tak wprawnego ucha zeby ustawic :(

Rada dla innych, jak cos dziala to nie ruszajcie tego bez potrzeby :D
sgtcop13 - Sob Mar 01, 2014 21:47
:
romcio napisał/a:
Powodem falowania, takiego jak ty miałeś (pokazałeś na youtube) jest sutkowe spalanie.......


"sutkowe spalanie" :shock:

romcio albo napisałeś wypracowanie nie na temat, albo ja nie wiem co to "sutek" :twisted:

Zanim mnie zje...sz za upierdliwość, zauważ jak dokładnie przeczytałem Twój wykład :wink:

pozdrawiam
RedGuy - Nie Mar 02, 2014 12:14
:
romcio napisał/a:
sutkowe spalanie.
- ktoś tu ma gorącą panią (przepraszam ale nie mogłem się oprzeć :grin: ).
romcio napisał/a:
Jak ustawisz za duży poziom to paliwo wypłynie przez ten króciec pod gaźnikiem. Służy on do spuszczenia paliwa z gaźnika oraz do odprowadzenia nadmiaru z komory.
- Nie wiem czy dobrze łapię, jak spuszczałem paliwo z gaźników to musiałem odkręcić śrubki blokujące wylot paliwa z gaźników. Czy jak poziom paliwa w gaźniku jest zbyt duży to paliwo wyleje się mimo zakręconej śruby?
mayor92 - Nie Mar 02, 2014 14:23
:
Ludziska, pomocy...

Ostatnio ustawiłem mieszankę i obroty sie trzymały. Dziś byłem się przejechać i znowu obroty falują.... :(

[ Dodano: Nie Mar 02, 2014 19:16 ]
Już nie wiem co sprawdza, co robić? Ustawienia plywakow, iglic? Czy raczej to nie to? Rozjechane synchro? Czy nie pozostaje mi nic innego jak jakis warsztat? :(
izywec - Nie Mar 02, 2014 22:52
:
mayor92 napisał/a:
Ludziska, pomocy... Ostatnio ustawiłem mieszankę i obroty sie trzymały. Dziś byłem się przejechać i znowu obroty falują.... :(


W cuda to ja nie wierzę!
Pytanie: te falujące obroty /jak piszesz na początku ca 200 obr/min./ to słyszysz czy tylko obserwujesz na obrotomierzu?
Jeśli nie słyszysz to wymień obrotomierz! Jeśli nie obrotomierz to może zainteresuj się pompką do podawania paliwa.
mayor92 - Nie Mar 02, 2014 23:21
:
Slychac, ze silnik nie pracuje rowno. Nie ma problemu z.paliwem jak moto jedzie, nawet przy 140 nic nie przerywa ani nic takiego sie nie dzieje..
Michał0775 - Pon Mar 03, 2014 08:14
:
A jak podkręcisz obroty na 1200-1300 też faluje? Skacze ci od 200 do powyżej 1300 obrotów na minutę? Czy od 200 do na przykład 600-700?
mayor92 - Pon Mar 03, 2014 09:24
:
Jak podkręcę na 1200 to faluje powiedzmy do 1400 chociaż zdarza mu się, że zjedzie do 1100.

Jak próbowałem coś wczoraj poprawić, zmienić mieszankę to już nie udało mi się wyrównać w ogóle.. Obroty trzymają się w granicy 1100-1300 i nagle wjeżdża do 1600. Więc nie wiem co się stało...
Zauważyłem też, że jak dokręcę śrubę w lewym gaźniku do końca, to obroty z 1200 spadają na ok 800 i prawie stoją w miejscu. Natomiast w prawym z 1200 zjeżdża w dół i gaśnie.

Ktoś wie, o co chodzi?
izywec - Pon Mar 03, 2014 17:18
:
mayor92 napisał/a:
Zauważyłem też, że jak dokręcę śrubę w lewym gaźniku do końca, to obroty z 1200 spadają na ok 800 i prawie stoją w miejscu. Natomiast w prawym z 1200 zjeżdża w dół i gaśnie. Ktoś wie, o co chodzi?


Logicznie rzecz biorąc to lewy gaźnik podaje źle paliwo przy wolnych obrotach. Przecież jak wyłączysz podawanie paliwa układem wolnych obrotów w prawym gaźniku /wkręcona śruba składu mieszanki - iglica zamyka kanał czyli brak paliwa w kanale prawego gaźnika/ to silnik gaśnie a przy wyłączeniu lewego układu wolnych obrotów silnik chodzi.
Moim zdaniem trzeba rozebrać gaźnik przedmuchiwać wszystkie kanały sprężonym powietrzem sprawdzając czy wszędzie dmucha powietrzem. czyli przykładając wąż np. do otworu po wkręcie regulacyjnym składu mieszanki powietrze wylatuje przez otworki w gardzieli oraz przez otwóry z dyszami; piliwową i powietrzną.

[ Dodano: Pon Mar 03, 2014 17:23 ]
P.S. Czy ktokolwiek natrafił gdzieś na rozrysowany gaźnik do NTV /schemat ideowy/?
romcio - Pon Mar 03, 2014 18:30
:
sprawdź kolego czy masz dobrze założone membrany.