grzegrzol napisał/a: |
Oczywiście widuje je czasem na ulicy ale nie znam opnii na jej temat. |
Cytat: |
HFT Hondy
HFT oznacza Human Friendly Transmission (przyjazne dla człowieka przenoszenie napędu). Jak pracuje HFT w Hondzie DN-01? Biker ma wybór między pracą w pełni automatyczną a ręczną zmianą biegów przyciskiem. Do ruszania służy sprzęgło hydrauliczne sterowane siłą odśrodkową. Napędza ono od strony wejściowej silnik hydrauliczny. A co potem? Ustawiona ukośnie na wałku pierwotnym tarcza naciska przy obrocie kolejno na ustawione osiowo hydrauliczne tłoki, podające olej do odpowiednio ustawionych tłoczków. Te z kolei naciskają na drugą ruchomą tarczę, ustawioną pod zmiennym kątem na wałku zdawczym. Ta ustępuje pod naciskiem tłoczków i zaczyna się obracać, napędzając sztywno z nią połączony wałek zdawczy. Z niego moment obrotowy jest przekazywany na tylne koło – jedziemy. Sterowany zaworem olej przepływa z dołu do silnika hydraulicznego i zaczyna obieg od nowa. Kąt pochylenia tarczy decyduje o przełożeniu i jest regulowany elektronicznie, zależnie od potrzebnej siły lub ręcznie wrzuconego biegu. Im większa prędkość, tym mniejsze pochylenie tarczy. Przy prędkości maksymalnej jest ona ustawiona prostopadle do wałka zdawczego. W tym położeniu jest ona mechanicznie blokowana w celu odciążenia systemu. Biker tego nawet nie zauważa. Nowa technika? Już w 1991 r. wyposażona w HFT Honda RC 250 MA zdobyła mistrzostwo Japonii w motocrossie. Na razie te plusy nie przysłoniły minusów, ale Japończycy z pewnością będą nad tym pracować. |